امتیاز بدهید

آشنایی با انوع دستگاه های قهوه ساز

ابزار تهیه ی قهوه، نوشیدنی محبوب امروزه، به طور کلی قهوه ساز است. از آنجا که قهوه به روش های مختلف عصاره گیری و دم آوری میشود، ابزارهای متفاوتی هم برای تهیه آن وجود دارد. دستگاه اسپرسوساز، موکاپات، فرنچ پرس، کمکس، وی60 ، قهوه جوش یا جذوه و دستگاه قهوه ساز انواعی از دستگاه های قهوه ساز هستند.

ماشین اسپرسوساز

اسپرسو، نوشیدنی کافئینی و خوش عطری است که امروزه  طرفدار زیادس دارد. دستگاه اسپرسوساز هم،  وسیله و ابزاری برای تهیه این نوشیدنی است. برای اطلاعات بیشتر در این موضوع میتوانید به این مقاله رجوع کنید. 

موکاپات

 یک اسپرسوساز رو گازی یا اجاقی است که همانند دستگاه اسپرسوساز برقی محصول نهایی اش قهوه اسپرسو است. یک وسیله مقرون به صرفه که بدون نیاز به برق و تجهیزات خاصی میتواند یک شات قهوه به شما بدهد.

کمکس

(chemex) کمکس یک قهوه ساز دستی است که قهوه حاصل آن در دسته قهوه های دمی قرار میگیرد. این دستگاه به کمک فیلتر کاغذی قهوه را دم آوری میکند و به همین خاطر قهوه روغنی نمیشود و طعم تلخی ملایم و تازه ای دارد. 

وی60

 (Hario V60) وی سیکس تی، یک قهوه ساز چکه ای و بدون نیاز به مصرف برق است که مثل کمکس از فیلتر کاغذی استفاده میکند. اگر دنبال یک قهوه دمی، شفاف و ساده  هستید این دستگاه مناسب شما است.

جذوه

جذوه یک قهوه جوش دستی است که قهوه حاصل از آن، همان قهوه ترک معروف و محبوب است.

قهوه ساز

دستگاهی است که نوشیدنی نهایی آن قهوه فرانسه است. قهوه فرانسه قهوه دمی یا قهوه فیلتری است که غلظتش از قهوه ترک و اسپرسو ، رقیق‌تر می باشد و کافئینش هم بیشتر از اسپرسو است. اگر قهوه ای کمی آبکی، روان و نسبتا تلخ میخواهید این دستگاه مناسب شماست.

فرنچ پرس

یک وسیله ساده و دستی برای دم آوری قهوه (قهوه فرانسه) است. همچنین کاربردهای دیگه ای هم دارد مثل دم آوری چای و دمنوش ها و گرفتن فوم شیر.

 

آسیاب قهوه

 

آسیاب قهوه چیه؟!

دستگاه آسیاب قهوه نیاز اصلی هر قهوه نوش عاشق قهوه است چرا که قهوه ی تازه آسیاب شده کیفیت قهوه شما را بیشتر میکند. به علاوه هر قهوه ای (ترک، فرانسه، اسپرسو) نیازمند مقدار و میزان آسیاب خاص خودش است. آسیاب قهوه ها در دو مدل دستی و برقی وجود دارند.

آسیاب قهوه دستی 

آسیاب قهوه های دستی جمع و جور هستند و فضای کمی را اشغال میکنند. همچنین هزینه کمتری صرف آنها میشود و هر زمان میتوانید از آن استفاده کنید. با چرخاندن اهرم هرچقدر بخواهید آن را ریز میکنید.

آسیاب قهوه برقی 

آسیاب قهوه های برقی نسبتا بزرگتر اما کارایی راحت تری نسبت به مدل های دستی دارند و از نظر نوع تیغه به دو دسته تیغه ای و دندانه ای تقسیم میشوند.  

  • تیغه ای 

این مدل آسیاب، یک تیغه در مرکز خود دارد و با چرخش تیغه و برخورد به قهوه باعث شکستن و ریز شدن دانه های قهوه می شود.

  • دندانه ای

این مدل آسیاب، با قرار دادن دانه های قهوه میان چرخ دنده ها آنها را خرد میکند و دو نوع مخروطی و تخت دارد.  

1.آسیاب قهوه دندانه ای مخروطی یا قیفی

این آسیاب قهوه دندانه ای (مخروطی) تیغه های مخروطی دارد و به نوعی بهترین آسیاب های ساخته شده برای قهوه محسوب می شوند اما گران ترین نوع هم هستند. با تنظیم سرعت این نوع آسیاب ها، هم قهوه زیادحرارت نمیبیند و داغ نمیشود (عطر و بو از بین نمیرود) و هم صدای کمتری تولید میشود.

2.آسیاب قهوه دندانه ای تخت یا صفحه ای

آسیاب قهوه دندانه ای (تخت) ، تیغه های تخت و شکل صفحه های روی هم دارد و عملکرد بهتری نسبت به تیغه ای دارد. صدای تولیدی از این نوع آسیاب از آسیاب مخروطی بیشتر است.

در سخن اخر…

اگر علاقه مند به داشتن یک کافه کوچک در خانه خود هستید یا علاقه مند به نوشیدن قهوه هستید : اول از همه بدانید به غیر از قهوه سازتان، آسیاب قهوه هم یک نیاز اصلی برای نوشیدن قهوه تازه است و دوم اینکه دستگاه مناسب خود را انتخاب کنید . ( برای دیدن دستگاه ها میتوانید به سایت توکارکالا مراجعه کنید.)