امتیاز بدهید
اسپرسو، امروزه به یک نوشیدنی محبوب و بخش جدا نشدنی از روتین روزانه بسیاری از ما تبدیل شده است. برای تهیه این نوشیدنی انرژی زا و خوش عطر به یک ابزار تولیدکننده آن نیاز است که در ادامه با هر دو اشنا خواهیم شد.

اسپرسو  چیست ؟

گونه‌ای قهوهٔ غلیظ یا یکی از روش های تهیه قهوه است. با عبور آب نزدیک به نقطۀ جوش، با فشار بسیار از میان پودر قهوه، مایع ای غلیظ با کرمای نارنجی رنگ به نام اسپرسو خارج می‌شود. اسپرسو قوام بالاتر و سطح کافئین بیشتری نسبت به قهوه های دمی دارد. ابزار عصاره گیری یک شات لذیذ اسپرسو، موکاپات یا دستگاه اسپرسوساز است.

اسپرسو

اسپرسوساز چیست ؟

یکی از محبوب ترین دستگاه های قهوه ساز در دنیا است که در ایتالیا و توسط آنجلو موریندو ابداع شده. این دستگاه مانند موکاپات به شما اسپرسو تحویل میدهد با این تفاوت که موکاپات کرما و غلظت دستگاه را ندارد و تهیه ی نوشیدنی هایی مثل (امریکانو، لته، کاپوچینو، موکا و…) فقط با دستگاه ممکن است.

اسپرسوساز

اجزای اسپرسوساز

  • مخزن و پمپ آب
  • بویلر
  • هد گروپ
  • پرتا فیلتر و بسکت
  • نازل بخار

 

  1. مخزن و پمپ آب

    اسپرسو حاصل گذراندن آب نزدیک به نقطه جوش از پودر قهوه‌ فشرده است. برای این کار باید آب با فشار زیاد از مخزن آب به محفظه قهوه وارد شود. برای ایجاد چنین فشار زیادی از پمپ و در اکثر دستگاه ها از پمپ الکترونیکی استفاده می‌شود. در برخی از دستگاه‌ها هم از پمپ‌های دستی استفاده می‌شود.

    مخزن و پمپ آب اسپرسوساز
  2. بویلر

    بویلر، دیگ بخار یا جوشاننده، قطعه ای بسیار مهم در همه دستگاه های اسپرسوساز است. از آنجایی که اسپرسو نیازمند آب داغ و نزدیک به جوش است، بویلر وظیفه افزایش دمای آب را بر عهده دارد. 

    بویلر اسپرسوساز
  3. هد گروپ

    آب بعد از افزایش دما توسط بویلر از مخزن به محفظه ای وارد میشود تا با عبور از قهوه اسپرسو بسازد. این محفظه دارای سوراخ هایی است که آب از انها عبور و به پرتافیلتر که درون آن قرار میگیرد میریزد. به این محفظه هد گروپ میگویند. هد گروپ ها در دو مدل، متصل به بویلر و جدا از بویلر وجود دارند. تعداد آنها در دستگاه های مختلف متفاوت است. (معمولا دستگاه های خانگی دارای یک هد گروپ و دستگاه های صنعتی و پیشرفته از یک تا هفت هد گروپ دارند.)

    هد گروپ اسپرسوساز
  4. پُرتافیلتر

    پُرتافیلتر یک قسمت متحرک از دستگاه است که سبد یا بسکت (محل ریختن پودر قهوه) درون آن قرار میگیرد و برای عصاره گیری روی هدگروپ میبندند و عصاره گیری را شروع میکنند. پرتافیلترها میتوانند دارای یک یا دو نازل و یا بدون نازل باشند. جنس دسته آنها هم پلاستیکی یا چوبی است.

    پُرتافیلتر
  5. نازل بخار

    یک نازل فلزی است که بخار و اب جوش بیرون میدهد و از ان برای فوم دادن شیر استفاده میکنند.

    نازل بخار اسپرسوساز

ماشین اسپرسوساز یک دستگاه برای زیباتر کردن آشپزخانه شما و نوشیدن یک فنجان لذت بخش قهوه است. مدلهای مختلف این ماشین را میتوانید در توکارکالا مشاهده کنید.

 

 .