امتیاز بدهید

علت و رفع یخ زدگی لوله آب

با نزدیک شدن زمستان نگرانی از بابت یخ زدن لوله های آب شروع می شود. هر کسی ترفندی برای ممانعت از یخ زدن لوله ها دارد وهر کسی هم از روشی برای باز کردن این لوله های یخ زده استفاده می کند.

بارها اتفاق افتاده که ساکنین خانه ای برای فرار از سرمای مناطق سردخیز به مسافرت ها و تعطیلات هفته ای رفته اند و در زمان برگشت شاهد ترکیدگی لوله ها بوده اند که خسارت های بسیار پر هزینه ای را متحمل آنها می کند. ترکیدگی لوله در ساختمان و آپارتمان به دلیل سرما باعث تخریب دیوارها، کف و سقف ساختمان می گردد.

در اصل یخ زدگی لوله آب در فصول سرد سال یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین معضلاتی است که می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. به همین دلیل ما تصمیم داریم در این مقاله راهکارهای پیش گیری از یخ زدگی لوله ها و همچنین رفع این مشکل را مطرح کنیم.

 

یخ زدگی لوله آب

 

عایق بندی

پشم شیشه و عایق های لاستیکی فومی بهترین عایق برای جلوگیری از یخ زدگی لوله آب هستند. با کمک این عایق ها می توانید لوله های آب گرم و سرد خود را در برابر یخ بستن عایق بندی کنید.

جلوگیری از بسته شدن شیرآب

با توجه به اینکه آب در حال جریان دچار یخ زدگی نمی گردد، در نتیجه می توان با باز گذاشتن شیر آب از یخ زدگی در زمستان و هوای سرد جلوگیری نمود. کافیست آب به صورت قطره قطره از شیر خارج شود تا مانع از یخ زدگی گردد.

نوارهای گرمایشی

نوارهای گرمایشی یا حرارتی دارای المنت بوده و می توان آنها را به دور لوله یخ زده پیچید و در بخش انتهایی آن را به پریز برق متصل نمود. با اتصال نوار به پریز برق به لوله های حرارت منتقل شده و به مرور یخ باز خواهد شد.

حوله گرم

برای این منظور می توان پارچه های حوله ای را گرم کرد و چندین مرتبه و به طور مکرر روی لوله قرار داد. توجه داشته باشید دمای آب گرمی ک پارچه را با آن گرم می کنید بین 10-15 درجه باشد. نگذارید حوله سرد شود چرا که در این صورت نتیجه ی برعکسی خواهد داد.

حرارت سشوار

تغییر دما در لوله نباید به صورت ناگهانی باشد و به همین خاطر سشوار را باید حدود 10 سانت از لوله فاصله دهید. علاوه بر این، می توان در اتاق یا محل یخ زدگی لوله بخاری روشن کرد تا دمای محیط افزایش پیدا نموده و به مرور لوله یخ زده باز شود.

دستگاه های گرمایشی

هیترهای برقی، شوفاژ برقی و موارد این چنینی بسیار مناسب برای شرایط این چنینی می باشد چراکه با تولید گرمای زیاد منجر به آب شدن یخ زدگی داخل لوله ها می شوند

آب داغ

شما میتوانید بعد از رو به رویی با مشکل یخ زدگی، با روشی ساده و آسان به راحتی این مشکل خود را حل کنید، ابتدا مقداری آب را روی شعله مستقیم قرار می دهیم و پس از جوش آمدن روی لوله های یخ زده میریزید، این کار را به صورت مداوم باید انجام دهید تا یخ زدگی داخل لوله ها زود تر آب شود.

اگر لوله های آب در محیط داخلی خانه می باشد می توانید دمای خانه و اتاق ها را تا حد مطلوبی افزایش دهید. روشن کردن بخاری و سیستم های گرمایشی مانع باعث گرم شدن دیوارها شده و از یخ زدگی لوله های توکار و روکار جلوگیری خواهد کرد.

 

یخ زدگی لوله آب

 

این نگرانی از قدیم بود و امروز نیست همچنان باقی است. البته زمستان هم دیگر زمستان های قدیم نیست که برف زیادی ببارد و سرمای جانسوزی حاکم شود. ولی چون دمای انجماد آب زیر صفر درجه است، برای آب دیگر فرقی نمی کند که دما زیر 40 درجه باشد یا زیر 5 درجه؛ چون در هر صورت آب یخ خواهد زد و مسیرتان به خواهد افتاد.

باز کردن لوله یخ زده مخصوصا در شرایطی که لوله ها توکار باشند، کاملا تخصصی بوده و عدم توجه به آن می تواند منجر به ترکیدگی لوله و آسیب وارد شدن به ساختمان گردد. پس اگر نمی توانید مشکل یخ زدگی لوله های منزلتان را رفع کنید، حتما از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.