امتیاز بدهید

اول از همه این را باید بدانیم که یخچال به خودی خود هیچگونه آب یا رطوبتی از خود تولید نمی‌کند، چون فضای داخل کابین یخچال سرد است با باز شدن درب یخچال و ورود هوای گرم محیط و منزل شما که مقداری هم رطوبت دارد وارد یخچال شده و آن رطوبت به دیواره‌های یخچال رسیده و در آن جا به برفک تبدیل می‌شود. همین طور مواد غذایی بخصوص میوه و سبزیجات دارای آب هستند، که با قرار دادن در یخچال، رطوبت آنها وارد هوای یخچال می‌شود.

یخچال را هنگام نصب در جای مناسب قرار دهید که محیط رطوبت زیادی نداشته باشد، در بعضی موارد مشاهده شده که یخچال در آشپزخانه نصب شده و ورودی حمام از آشپزخانه بوده یعنی با هر بار حمام رفتن محیط آشپزخانه رطوب بسیار بالایی می‌گرفت و با باز شدن حتی یک یا دو بار درب یخچال حجم بالایی رطوبت وارد یخچال شده و برفک می‌زند و یا در مواردی دیگر محیط کوچک و بسته آشپزخانه با سقف نسبتا کوتاه با قرار دادن اجاق گاز در کنار یخچال و پخت پز و گذاشتن یک سماور به طوری محیط آشپزخانه رطوبت می‌گرفت و دم می‌کرد که هر چند روز یک بار توده بزرگی از یخ و برفک داخل یخچال را فرا می‌گرفت پس حتما باید شرایط مناسب محل نصب یخچال را رعایت کنید.

خرابی لاستیک درب یخچال (گسگت) اگر گوشه یا حتی چند میلی‌متر از لاستیک درب یخچال پاره یا دفرمه شده باشد باعث نفوذ هوای محیط به داخل یخچال شده و باعث برفک زدن یخچال می‌شود، پس اگر یخچال‌تان برفک زده اولین کار این است که لاستیک را بازدید کنید و در صورت خرابی نسبت به تعویض آن با مرکز تعمیر یخچال تماس بگیرید. دفرمه بودن لاستیک به غیر از ایجاد برفک، مدت زمان کارکرد کمپرسور را هم زیاد می‌کند که این یعنی هم امکان خراب شدن کمپرسور و هم مصرف بیشتر برق. پس توصیه می‌کنیم لاستیک درب را دوره‌ای بررسی کنید.

در یخچال و فریزرهای قدیمی صفحه خنک کننده (تریزون) داخل یخچال نصب شده‌ است که با سرمای آن داخل کابین یخچال خنک می‌شود. در این مدل‌ها برفک زدن در دراز مدت طبیعی است ولی اگر هر دو مورد بالا را چک کردید، شرایط نصب درست بود و لاستیک درب یخچال هم خرابی و پارگی نداشت علت برفک زیاد در کوتاه مدت می‌تواند از خرابی ترموستات یخچال باشد یعنی اگر ترموستات خراب باشد و یخچال سرمای بیشتری داشته باشد باعث جذب رطوب بیشتری می‌شود.

یخچال‌هایی نیمه نوفراست هنوز هم تولید می‌شوند که فریزر پایین قرار دارد و یخچال بالا، قسمت فریزر کاملا نو فراست است ولی قسمت بالا صفحه تریزون یا همان خنک‌کننده در انتهای یخچال پشت صفحه پلاستیکی کابین چسبیده شده این مدل هم مثل قدیمی‌ها رطوبت جذب شده دیده می‌شود و به شکل قطرات آب انتهای دیواره چسبیده و این شبنم‌ها یخ می‌زنند ولی با قطع شدن کمپرسور و استراحت موتور این شبنم‌های یخ زده آب می‌شوند و از مسیری که طراحی شده یعنی سوراخ کف ناودونی به کاسه روی موتور هدایت می‌شود و آنجا تبخیر می‌شود که این عمل باعث خنک شدن موتور نیز می‌شود.

در یخچال نوفراست دیگر صفحه تریزون وجود ندارد. و لوله‌های خنک کننده در پشت صفحه انتهای یخچال فریزر در کنار هم قرار گرفته‌اند (اواپراتور) و سرما توسط یک فن به داخل کابین یخچال فریزر هدایت می‌شود. در این مدل‌ها نیز لوله‌های خنک‌کننده رطوبت را به خود جذب می‌کنند ولی سیستم ذوب برفک توسط دستور از برد الکترونیکی به المنت نصب شده در کنار اواپراتور هر چند ساعت یک بار صادر می‌شود و برفک‌ها آب می‌شوند و از طریق مسیر تخلیه به کاسه روی موتور یخچال هدایت می‌شود.

ابتدا محل مورد استفاده از دستگاه باید مورد بررسی قرار گیرد، آیا محیط اطراف یخچال فریزر درصد رطوبت بالایی دارد؟ اگر جواب شما مثبت است این امر میتواند علت برفک زدن یخچال شما باشد زیرا در طی دفعات متوالی با باز و بسته کردن درب یخچال به دلیل قوانین همرفت، هوای گرم و مرطوب بیرون به داخل کشیده می شود از عواملی ایجاد رطوبت بالا در محیط پخت و پز و بخار شدن آب می باشد. می بایست نسبت محل قرار گیری دستگاه خود تجدید نظر کنید.

اگر در نواحی دور درب فریز برفک ایجاد شده است نشان دهنده این است که گردش هوا به درون فریزر وجود دارد و بدین معناست که درب به درستی بسته نمی شود. امکان دارد مواد غذایی به درستی چیده نشده و مانع بستن درب می شود. در این صورت توصیه می شود که در چینش محتویات دوباره انجام شود.

چنانچه برفک به طور یکنواخت با مقدار اندک در محفطه یخچال فریزر پخش شده باشد محتمل است دمای تنظیم شده بسیار کم باشد. دلیل برفک زدن یخچال فریزر با دمای بسیار پایین این است که دستگاه زمانی در پاکسازی محیط از رطوبت نداشته و پیش از آنکه یخچال چرخه سرماسازی بعدی را آغاز کند، رطوبت درون یخچال به شکل یکنواخت در سطوح درونی به شکل برفک در می آید. به طور کلی دما تنظیم شده برای بخش یخچال در حدودا 6 درجه و در قسمت فریزر حدودا 21- درجه می باشد.

چنانچه برفک با حجمی بالا در تمامی نواحی به شکلی سخت و یخ مانند تشکلیل شده در این حالت محتمل می باشد درب دستگاه برای زمانی زیاد به شکلی کامل بسته نبوده است در این مواقع بیشتر حجم برفک در نواحی دور درب بیشتر می باشد ولی در کل قسمت های با حجم کمتر دیده می شود. برای برطرف کردن این مشکل از حالت دیفراست (یخ زدایی) یخچال استفاده کنید تا به حالت اولیه برگردد.

وقتی میزان یخ زدن یخچال فریزر در بخش انتهایی فریزر باشد، خرابی سیکل دیفراست دستگاه محتمل است زیرا برفک زدن یخچال در ناحیه ای نزدیک به اواپراتور است. خرابی سیکل دیفراست در دستگاه نشان دهنده مشکل در یکی از قسمت های هیتر، ترمودیسک، برد الکتریکی و یا تایمر دیفراست باشد. برطرف کردن آن نیاز به نگاهی درست و عیب یابی دقیق تعمیر کار یخچال فریزر فریزر دارد که در مرکز تعمیر24 این ایراد رفع می شود.

در بیشتر مواقع محل برفک زدن می ممکن است در قسمت پشت یخچال باشد. در طی زمان انجام چرخه برودتی دستگاه، میزان رطوبت موجود در هوا با سرد شدن لوله های پشت یخچال فریزر به شکل برفک و یخ در می آیند پس از چرخه برودتی، چرخه دیگری به اسم دیفراست برفک های موجود را آب می کند این چرخه به شکل طبیعی بارها در طی شبانه انجام می گیرد. اما زمانی ممکن است میزان برفک لوله های پشت یخچال حجم زیادی داشته باشد همین مسئله موجب شده تا محل حرکت هوا به طور مناسب نباشد بخاطر همین امر کلا یخچال چرخه برودتی خود را قطع می کند.

هوای ملایم و خنکی که در داخل یخچال شما همواره در حال جریان است؛ باید به ‌صورت کاملاً یکنواخت در تمام قسمت‌های یخچال فریزر به یک صورت یکنواخت پخش شود. حال زمانی که هوای گرم و سرد بیرون در طولانی مدت وارد یخچال شما شود، با یکدیگر برخورد کرده و باعث برفک زدن یخچال فریزر می‌شود.