امتیاز بدهید

وسایل برقی مانند مایکروفر و مایکروویو جایگاه‌خاصی در آشپزخانه‌های زندگی مدرن دارند. از این ابزار پرکاربرد برای گرم کردن سریع غذا و تهیه‌یک فست فود خوشمزه‌می‌توان استفاده‌کرد. مایکروفر و مایکروویو ها نیز مثل هر وسیله‌ی خانگی دیگر خط قرمزهایی دارند که‌برای اجرای یک آشپزی سالم و خانه‌داری حرفه‌ای باید این خط قرمزها را بدانید. اگر این وسیله‌در خانه‌شما جایگاه‌ویژه‌ای دارد و همیشه‌از آن استفاده‌می‌کنید، باید بدانید نباید همه‌ظروف و مواد غذایی را برای گرم کردن و پخت درون مایکروفر قرار داد پس حتما این بخش از مجله اینترنتی فنجان را مطالعه‌نمایید تا مواد غذایی و ظروف ممنوعه‌ای که‌نباید داخل مایکروفر قرار داد را بشناسید.

گرچه این وسیله ممکن است یکی از راحت ترین وسایل برای گرم کردن خوراک شما باشد (و یکی از منتخب های همیشگی‌ ما باشد). اما این بدان معنی نیست که در برابر هر چیزی مقاوم باشد. یکی از مولفه های اصلی ایمنی مایکروویو این است.که بدانید چه کاربری برایش مناسب و چه کاربری هایی مناسب آن نیست. در اینجا به چند مورد از مواردی که هرگز نباید در مایکروویو قرار دهید اشاره شده است.

اسفنج خشک
اگر قصد دارید اسفنج آشپزخانه خود را عاری از باکتری کنید، مایکروویو گزینه مناسبی است اما هیچ‌گاه زمانی که اسفنج خشک است آن را در مایکروویو قرار ندهید. انرژی‌های ساتع شده توسط مایکروویو باید توسط چیزی همچون آب و یا چربی جذب شوند و اگر چنین اتفاقی نیفتد انرژی‌های دفع نشده ممکن است باعث آتش‌گرفتن اسفنج شود.

فلز
حتما این هشدار را شنیده اید که به هیچ وجه فلزات را در داخل مایکروویو قرار ندهید، به دلیل اینکه فلزات امواج درون مایکروویو را منعکس می کنند. مثلا وقتی ماده غذایی را با فویل می پوشانید و در مایکروویو قرار می دهید خواهید دید که غذای تان گرم نمی شود، این امواج وقتی به فویل تابانده می شود منعکس شده و مانع از گرم شدن ماده غذایی می شود، همچنین امواج منعکس شده ممکن است به دیواره های مایکروویو آسیب وارد کند. مثلا وسایلی مانند چنگال می تواند یک میدان الکتریکی متمرکز ایجاد کرده و باعث انفجار شود. بنابراین بهتر است این وسایل را در مایکروویو قرار ندهید و اعضای خانوادتان را نیز از آن مطلع کنید.

برخی از ظروف پلاستیکی
ظروف پلاستیکی خاصی برای استفاده از مایکروویو در بازار وجود دارد که گرما تاثریی بر روی ساختار آنها ندارد و باعث ذوب شدن آنها نمی شود. قبل از اینکه ظرف پلاستیکی تان را در مایکروویو قرار دهید، به برچسب روی آن دقت کنید، در صورتی که برچسب استفاده از مایکروویو بر روی ظرف حک شده بود، شما مجاز هستید این ظرف را در مایکروویو قرار دهید، در صورت نبود برچسب با شرکت سازنده آن تماس بگیرید و یا آن را هیچ وقت در مایکروویو قرار ندهید. برخی از ظروف پلاستیکی مانند ظروف کره و ماست را نمی توانید در مایکروویو قرار دهید، در واقع این ظروف تحمل درجه حرارت بالا را ندارند و ذوب می شوند و مواد سمی را وارد غذا می کنند.

کیسه‌های پلاستیکی
هرگز غذایی که داخل کیسه پلاستیکی است را در مایکروویو قرار ندهید، این کار باعث ذوب شدن پلاستیک، ایجاد بخار درون آن می شود و ممکن است برخی موارد موجب انفجار شود و یا غذای شما را مسموم کنند.

تخم مرغ با پوست
پخت و پز در مایکروویو به سرعت انجام می شود، بنابراین هنگامی که تخم مرغ را پوست درون آن قرار می دهید، ممکن است آب درون تخم مرغ به سرعت بخار شده و مجال این را نداشته باشد از منافذ آن خارج شود، بنابراین پوسته آن تَرَک بردارد.

دانه‌های انگور
دانه های انگور سرشار از آب هستند که زیر لایه نازکی قرار گرفته اند، بنابراین هنگامی که شما این دانه های آبدار را در مایکروویو قرار می دهید به علت تبخیر سریع این مایعات پوسته آن می ترکد.

سس
اگر قصد دارید برای پاستای خود، مقداری سس آماده کنید، بهتر است آن را در یک محفظه و ظرف درب بسته قرار داده و سپس به درون مایکروویو منتقل کنید، اگر ظرف سس را به صورت سر باز درون مایکروویو قرار دهید بعد از چند دقیقه تمام محفظه داخلی دستگاه شما پر از سس می شود و دلیل آن این است که قوام و غلظت رب گوجه‌فرنگی باعث می‌شود حرکت ذرات دشوار شود، بنابراین فشار بخاری که زیر سطحش جمع می‌شود در نهایت فوران می‌کند که بخار آزاد شود و باعث می‌شود سس به اطراف بپاشد.

ظروف و لیوان‌های که به وسیله فلز بر روی آن کار شده
وقتی می خواهید مواد غذایی و یا نوشیدنی خود را گرم کنید بهتر است از ظروف و لیوان های که در آن از مواد فلزی استفاده شده است استفاده نکنید. زیرا زمانی که مایکروویو شروع به گرم شدن می کند، ارتعاشات فلز بیشتر است، چون هیچ جایی برای حرکت مولکول‌ها نیست و می‌تواند سبب یک آتش‌سوزی شود.

کیسه های کاغذی
این کیسه ها به راحتی آتش گرفته و سموم آزاد می کنند. این پاکت ها غیر بهداشتی هستند و بر اثر مجاورت با گرما از خود گازهای سمی متصاعد می کنند و در آخر شعله ور خواهند شد.

ظروف یک‌بار مصرف
این ظروف با دمای بالای مایکروویو و اشعه های آن سازگاری ندارند، و برخی از آنها به علت دمای بالا، مواد سمی وارد غذا می کنند. پس بهتر است برای گرم کردن غذا از این ظروف سرطان زا استفاده نکنید.

سیب زمینی کامل
سعی کنید قبل از قرار دادن سیب زمینی در مایکروویو بر روی بدنه آن سوراخ هایی ایجاد کنید، در این حالت بخار ایجاد شده از طریق این سوراخ ها خارج می شود و مانع از ترکیدن سیب زمینی خواهد شد.

گوشت یخ‌زده
وقتی که شما از مایکروویو برای یخ زدایی استفاده می کنید، ممکن است که گرما در تمامی سطوح به صورت یکنواخت پخش نشود و کیفیت غذا را کم کند. مثلا یخ زدایی گوشت در مایکروویو به خوبی صورت نمی گیرد و قسمتی از آن پخته می شود و قسمتی خام باقی می ماند و آب گوشت بخار می شود.

فلفل قرمز
قرار دادن فلفل قرمز در مایکروویو باعث می شود ذرات و بخار های تند ناشی از آن در فضای داخل مایکروویو را دربر بگیرد، در این صورت زمانی که درب آن را باز می کنید به چشم شما آسیب وارد کند.

مایکرویو خالی
اگر مایکروویو را بدون آنکه مواد غذایی در آن قرار دهید، روشن کنید، در واقع هیچ ماده غذایی وجود ندارد تا انرژی صرف گرم کردن آن شود، در این حالت به بدنه داخلی مایکروویو آسیب وارد می شود.