امتیاز بدهید

اطلاعاتی درباره هود توکار

اندازه و ابعاد آشپزخانه از جمله نکاتی است که در تعیین فاصله مناسب هود از گاز باید مورد توجه قرار گیرد. ارتفاع آشپزخانه ممکن است کم باشد و شرایط مناسبی برای نصب هود و اجاق گاز نداشته باشد.

هود ها در سه نوع مخفی یا توکار، مورب و شومینه ای ساخته می شوند و انتخاب هر کدام از آنها بستگی به سلیقه و چیدمان آشپزخانه شما دارد.

هود توکار به علت مکش بالا و سطح کیفی عالی هواداران زیادی دارد. نوع نصب و راه اندازی این مدل هود بدین صورت می باشد که هود مشاهده نمی شود. فقط قسمتی از پنل این سیستم از سطح زیرین کابینت قابل دیدن است.

 

هود توکار یا مخفی

 

معرفی هود مخفی یا توکار

یکی از انواع هود، هودهای مخفی هستند که درون کابینت نصب می شوند و صفحه مکش آن ها، با قدرت مکش بالا، کاملاً بر روی اجاق گاز قرار می گیرد. این هودها فضای کمی را اشغال می کنند و تاثیر زیادی روی زیبایی کابینت های آشپزخانه ندارند.

این سبک از هودها درون کابینت مخفی بوده و قابل دید نیستند و شما فقط پنل کنترل آن را می‌توانید مشاهده کنید. وقتی اجاق گاز را روشن کنید، هود نیز مکش خود را آغاز کرده و بخار و دود‌های موجود را به‌صورت افقی جذب می‌کند. عواملی مانند نوع موتور، جنس بدنه، محل تولید، نوع فن و فیلتر در کیفیت و ماندگاری هود نقش اساسی دارد.

دکوراسیون آشپزخانه های جدید به گونه ای است که استفاده از کابینت یکپارچه رواج بیشتری پیدا کرده است. از این رو استفاده از هود مخفی به کسانی که تمایل به استفاده از این سبک دکوراسیون دارند توصیه می شود.

هود مخفی معمولا در آشپزخانه هایی با مساحت کم و کوچک راه اندازی می شود. این مسئله به استفاده کننده کمک می کند تا محیط بیشتری از آشپزخانه خود را به کابینت تخصیص دهد. این کار سبب می شود جذابیت و هماهنگی کار را در دیزاین خود حفظ نماید.

کابینت نئوکلاسیک تلفیقی از دو سبک کلاسیک و مدرن است. کابینت نئوکلاسیک با هود توکار ظاهر بسیار مدرن و شیکی به منزل شما می‌بخشد و هارمونی ایده‌آلی را ایجاد می‌کند. این کابینت را در آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ قابل اجرا بوده و شما می‌توانید هود توکار از طول ۶۰ تا ۹۰ را در آن نصب کنید. همچنین کابینت‌های این سبک بلند و جادار بوده و برای قراردادن انواع هود کاملا مناسب است‌.

متناسب با ابعاد اجاق گاز

یک هود آشپزخانه از هر مدل و نوعی که باشد باید تمامی قسمت های روی گاز را بپوشاند به طوری که تمام شعله های گاز در زیر هود قرار گیرند. به همین منظور اندازه اجاق گاز یا گاز رومیزی یا صفحه ای و ابعاد هود را متناسب با هم ساخته و تولید می کنند. همین موضوع باعث شده تا در بیشتر مواقع اندازه هود با ابعاد گاز تقریبا یکسان باشد.

فاصله استاندارد هود تا اجاق گاز نکته ای است که در طراحی آشپزخانه و نصب اجاق گاز و هود باید به آن توجه شود. هود و اجاق گاز دو عضو جدا نشدنی در آشپزخانه هستند که باید با فاصله استاندارد از یکدیگر نصب شوند. متأسفانه بسیاری از افراد به فاصله هود از اجاق گاز توجه نمی کنند. نصب این دو وسیله خانگی در آشپزخانه به صورت غیراستاندارد باعث می شود که هود کارایی مناسب و مورد قبولی نداشته باشد.

متناسب با ابعاد کابینت

در حال حاضر به علت استقبال از طراحی کابینت های نوین بکارگیری هود مخفی هم بالا رفته است. این مدل هودها همانند دیگر هودها می باشند و تنها به علت اینکه در درون کابینت تعبیه شده اند دارای طرحی ساده می باشند. از این‌رو ابعاد کابینت هود مخفی را متناسب با هود در نظر گرفته و آماده می کنند.

هود توکار به دلیل اینکه درون کابینت نصب می شود ابعاد استاندارد و مشخصی دارد. معمولا مدل های هود مخفی موجود در بازار به طول ۷۰ سانتی متر و عرض ۳۰ سانتی متر تولید می شوند.

امکانات هود مخفی

عمده ترین مزایای هود مخفی اشغال محوطه کوچک در کابینت بالای اقسام اجاق گاز می باشد. واقع شدن اقسام حسگر دود و گاز، سامانه ترموگارد و سنسور اشباع چربی هم از دیگر مزایای هود مخفی می باشد. تعبیه این قطعات در این هودها آنها را به محصولاتی مناسب برای کاربران مبدل نموده اند.

اگر شما مکانی برای خروجی هوای هود ندارید، می توانید از هود هایی با قابلیت نصب فیلتر زغالی استفاده کنید. همچنین اگر آن را با فیلتر آلومینیومی نصب کنید جذب بیشتر گرد و خاک و آلودگی را خواهید داشت. برای مدل های ایرانی هود،  فیلتر های زغالی متنوعی در بازار وجود دارد ولی برای مدل های خارجی هود بهتر است که از همان شرکت تولید کننده خریداری شود.

بررسی قدرت مکش هود

قدرت مکش هود های آشپزخانه با واحد اندازه‌ گیری فوت مکعب در دقیقه بیان می ‌شود. این عدد نشان می ‌دهد که هر هودی در هر دقیقه چه حجم هوایی را فیلتر می‌کند. در مورد اجاق گاز ها و یا گاز های رومیزی و صفحه ای باید گفت به هودی با قدرت حدود ۴۵۰ متر مکعب نیاز داریم تا اگر هم‌ زمان از همه شعله‌ ها و با حرارت بالا استفاده کردیم، هود جواب ‌گو مکش و بیرون بردن حرارت از محیط باشد.

استفاده از ابعاد کوچک تر

هود توکار یا مخفی ابعاد معین و استانداری دارد. براساس این اصول، کابینت این هودها را باید در طول ۷۰ سانتی‌متر و عرض ۳۰ سانتی‌متر و در عمق ۲۵ تا ۳۵ سانتی‌متر طراحی و تولید کنند. البته این هودها در اندازه بزرگ‌تر نیز طراحی و اجرا می‌شود. شما می‌توانید هود مخفی را که به طول ۹۰ سانتی‌متر و به‌صورت کشویی نیز در بازار موجود است، خریداری کنید.

برای نصب هود مخفی حتما از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید؛ زیرا اتصال درست آن اهمیت بسیار زیادی در عملکرد مطلوب آن دارد.