امتیاز بدهید

عمر لوازم خانگی

لوازم خانگی از ضروریات زندگی بوده و تهیه ی آن ها خرید و انتخابی مهم برای هر خانواده ایست. دانستن عمر مفید لوازم خانگی به دلیل اهمیت بسزای بودجه بندی هزینه ضروری است. به طور کلی طول عمر مفید لوازم خانگی به نوع استفاده و نحوه ی نگهداری از آن ها، مراقبت از آن ها، تعداد افراد خانواده و کیفیت این لوازم بستگی دارد. در این مطلب در مورد طول عمر مفید لوازم خانگی و راهکارهایی به منظور افزایش طول عمر آن ها صحبت خواهیم کرد.


عمر مفید لوازم خانگی که در اختصار به آن (MTTF ) گفته میشود به معنای متوسط زمانی برای قطعات استفاده شده در دستگاه تولید شده توسط کارخانه تولیدی است بطور خلاصه میتوان بدین شکل بیان نمود که هردستگاه نیازمند قطعات بسیار زیادی است که هرکدام از آن قطعات با توجه به میزان گرما،زمان،نوسان و …. دارای عمراستاندارد برای مصرف کننده میباشد.باتوجه به موارد ذکر شده دستگاه شما پس از گذراندن زمان و استفاده از آن برای اولین بار دچار مشکل میشود این به این معنا میتواند باشد که عمر مفید دستگاه شما به اتمام رسیده است.

تعداد نفرات خانواده، نحوه استفاده و نگهداری روی عمری مفید لوازم خانگی نقش دارند.

ماشین لباسشویی

به طور کلی ماشین های لباسشویی در دو نوع درب از بالا و درب از جلو طراحی و تولید شده اند. اگر چه لباسشویی های درب از جلو جلوه شیک تر و استفاده راحت تری دارند اما باید بدانید که عمر مفید مدل های درب از بالا بیشتر است. میانگین طول عمر در نظر گرفته شده برای هر لباسشویی بین 10 الی 13 سال است. این که لباسشویی شما چند سال بیشتر می تواند همچنان مثل ساعت کار کند به خودتان بستگی دارد که چگونه از آن استفاده و نگهداری می کنید.
ماشین های لباسشویی دو دسته هستند. ماشین هایی که درب آن ها از بالا باز می شود و انواعی که درب آن ها از جلو باز می شود.

اگر خانواده پر جمعیتی دارید و تعداد لباس های چرکتان زیاد است، هرگز همه لباس ها را به صورت یک دفعه در لباسشویی نیندازید. چرا که این کار به موتور دستگاه فشار زیادی وارد می کند. به جای این کار تعداد دفعات شستشو را بالا ببرید و در هر دفعه، تعدادی از لباس ها را بشویید. البته بعد از هر بار استفاده حدود یک ساعت به ماشین وقت بدهید تا موتور آن خنک شود. سپس دوباره اقدام به روشن نمودن آن کنید.

در هنگام نصب لباسشویی دقت کنید که حتماً تراز باشد. چرا که در غیر این صورت، دستگاه در هنگام دور تند دچار اختلالات و صدا های زیادی شده و زمینه خراب شدن و آسیب آن را فراهم می سازد. همچنین به هیچ وجه دستگاه را به دیوار و کنار های آن نچسبانید و حدود 5 سانی متر فاصله برای جریان یافتن هوا به موتور را رعایت کنید.

یخچال و فریزر

طول عمر مفید یخچال های فریزر و ساید بای سایدها 10 الی 13 سال و یخچال های معمولی 14 الی 17 سال می باشد.
سعی کنید گرد و غبار سیم پیج های کندانسور یخچال خود را سالی یک الی دو بار تمیز کنید. اگر یخچال قدیمی تری دارید، سیم پیچ ها ممکن است سیاه رنگ باشند و در پشت یخچال تعبیه شده باشند؛ اما در یخچال فریزرهای جدید، سیم پیچ کندانسور در پایین آن ها قرار دارد. برای تمیز کردن سیم پیچ ها می توانید از برس سیم پیچ استفاده کنید.
سالی یک یا دو بار کویل‌های کنداسور را تمیز کنید. اگر یخچال‌تان قدیمی است، کویل‌ها به رنگ سیاه و پشت یخچال هستند. در یخچال‌های جدید‌تر کویل کنداسور غالباً در زیر یخچال قرار دارد. می‌توانید آنها را با استفاده از پارچه و جاروبرقی تمیز کنید.

ماشین ظرفشویی

عمر مفید در نظر گرفته شده برای ماشین های ظرفشویی حداقل 10 سال و حداکثر 13 سال می باشد. مدل‌ های جدید تر و گران ‌تر لزوماً عمر طولانی ‌تری ندارند. دقت کنید که هر چه ماشین ظرفشویی پیشرفته تر باشد دارای دکمه ها و صفحه نمایش های الکترونیکی بیشتری نیز می باشند. در نتیجه امکان خراب شدن آن ها زود تر بوده هر چند شما هزینه بیشتری برای خرید آن ها متحمل شده اید.
سعی کنید ماشین ظرفشویی را به طور منظم روشن کنید و از آن استفاده کنید. این کار از پوسیدگی و خشک شدن واشر، شلنگ و قطعات پلاستیکی ماشین جوگیری می کند و مانع از تشکیل کپک و سفیدک در داخل محفظه ماشین ظرفشویی می شود.
به صورت مرتب از آن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که درزها، لاستیک‌ها و لوله‌ها از خرابی ناشی از خشکی در امان باشند و همچنین از کپک زدن و تغییر شکل‌شان جلوگیری می‌شود.بعد از هر بار شستشو فیلتر کف ماشین ظرفشویی را تمییز کنید

تلویزیون

عمر مفید تلویزیون را بین ۱۰ الی ۱۵ سال ثبت کرده اند. در این بین چندین راهکار وجود دارند که شما با رعایت آن ها می توانید از حداکثر بازدهی تلویزیون خود استفاده کنید. اولین نکته محل مستقر کردن دستگاه تلویزیون است که به هیچ وجه نباید در مجاورت دستگاه های سرمایشی، گرمایشی و محل های پر رفت و آمد که امکان افتادن تلویزیون وجود دارد، باشد.
تلویزیون را از دسترس کودکان خردسال دور نگه دارید چرا که هر آن امکان دارد چیزی را به سمت صفحه نمایش تلویزیون پرتاب کنند و باعث از بین رفتن پیکسل و در بدترین حالت سوختن دستگاه گران قیمت شما شوند. تمیز کردن صفحه را به وسیله دستمال های میکرو فایبر انجام دهید چرا که این دستمال ها مخصوص بوده و باعث خط و خراش صفحه نخواهند شد.

لوازم خانگی از قسمت‌های مختلف مکانیکی و الکترونیکی حساسی ساخته شده‌اند که مستعد خرابی هستند. همیشه تعمیرات پرهزینه از ایرادهای کوچک ناشی می‌شوند. هر مشکلی عمر وسیله را پایین می‌آورد.
اطلاع از میانگین عمر مفید هر دستگاه به شما در تصمیم گیری برای تعمیر یا تعویض آن دستگاه کمک می کند به این صورت که در هنگام خراب شدن دستگاه مورد نظر تصمیم می گیرید که خرید دستگاهی جدید به صرفه تر است یا تعمیر لوازم خانگی معیوب. اگر عمر مفید دستگاه تمام شده باشد خرید دستگاه جدید منطقی تر است. اگر لوازم خانگی شما نزدیک پایان عمر مفید خود قرار دارند نگران نباشید زیرا می توانید با راهکارهای ساده مدت زمان بیشتری از آن ها استفاده کرده و از خرید دستگاه جدید و هزینه بر اجتناب کنید.