امتیاز بدهید

امروزه موتور جاروبرقی نه تنها از نظر قدرت مکش تقویت شده است بلکه از نظر دوام و کارایی نیز بهبود یافته و کمتر با کارکرد زیاد دچار داغ شدن و یا بوی سوختگی می شود از این رو هرگاه بوی سوختگی جاروبرقی به مشامتان رسید باید به دنبال عیب و یا نقصی در جاروبرقی باشید و نمی توانید از کنار این موضوع به راحتی گذر کنید. زیرا سوختن موتور جاروبرقی محتمل می شود و همیشه این بوی سوختگی نشانه ای از وضعیت هشدار برای مصرف کننده می باشد.
جاروبرقی در دما های بالا کار نمی کند، بنابراین اگر بوی سوختگی از جاروبرقی به مشامتان رسید، می تواند خطرناک باشد. حتما با احساس این بو بلافاصله جاروبرقی را خاموش کنید.

با وجود سرعت زیاد و قدرت مکش شدید، جاروبرقی ها در دمای بالا کار نمی کنند. اگرچه هنگام کار با جاروبرقی کمی گرما به دلیل حرکت جارو روی فرش ایجاد می شود، اما خود جاروبرقی هرگز نباید آنقدر گرم شود که بوی سوختگی تولید کند.

1) سوختن موتور جاروبرقی

دود کردن موتور الکتریکی همیشه ناشی از یک چیز نیست. ضمن آنکه نمی توانید همیشه آن را به شکل واضح مشاهده کنید. در صورت مسدود شدن فیلترها یا پر شدن کیسه، موتور جاروبرقی داغ می شود،فیلترهای انتهای ورودی دستگاه را تمیز کرده و کیسه را خالی کنید و اینگونه مانع از تعمیر جاروبرقی شوید.
سوختن موتور جاروبرقی یا اختلال در آرمیچر می‌تواند ترسناک‌ترین علت برای ایجاد بوی سوختگی در دستگاه باشد. دلایل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد این اتفاق می‌شود ولی اصلی‌ترین آن مربوط به عدم نگهداری صحیح از جاروبرقی است.
دلایلی مانند استفاده مداوم از پاکت‌های جاروبرقی دائمی، عدم تعویض به‌موقع کیسه، عدم شستشوی فیلترهای دستگاه و ورود گردوغبار به موتور ازجمله مواردی هستند که تأثیر زیادی در سوختن موتور دارند.

2) مشکل در تسمه جاروبرقی

شایع‌ترین علت ایجاد بوی سوختگی از جاروبرقی ، تسمه‌ی آسیب‌دیده است. هنگامی‌که دستگاه روشن است، تسمه به‌طور مداوم از خلا عبور می‌کند و باعث چرخش برس می‌شود. تسمه ممکن است به دلیل سایش بیش‌ازحد و پارگی، روی برس گیر کند. علاوه بر این امکان دارد تسمه از مسیر خود خارج شود. در چنین مواردی، تسمه دچار اصطکاک، گرما، پارگی و یا کشیدگی شده و بوی سوختگی در هوا پخش می‌شود. این بوی سوختگی بیشتر شبیه لاستیک سوخته است.
با رخ دادن این مشکل بلافاصله تسمه معیوب را با قطعه سالم جایگزین کنید. بخاطر داشته باشید که برای بالا بردن عملکرد جاروبرقی بهتر است هر سال یک مرتبه تسمه های پلاستیکی تعویض شوند.

3) ورود گردوغبار به موتور

نشستن جاروبرقی همچنین می تواند به دلیل گرفتگن فیلتر باشد. جمع شدن گرد و غبار طبیعی است و به طور کلی مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر گرد و غبار بیش از حد جمع شود، ممکن است باعث سوختن آن و تولید بوی نامطبوع شود زیرا موتور، گرد و غبار را می سوزاند.
معمولا پس از سوخته شدن گردوغبار و خاموش شدن جاروبرقی، بوی نامطبوع هم از بین می‌رود. اگر چنین اتفاقی نیفتاد و بوی بد جاروبرقی همچنان باقی ماند، حتما از یک متخصص جهت تعمیرات دستگاه خود کمک بگیرید.

4) چک کردن سیم جاروبرقی

اگر کابل یا دوشاخه داغ شود، به این معنی است که یک اتصال معیوب بین کابل و شبکه برق وجود دارد. بررسی کنید که سیم های کابل محکم در ترمینال های پلاگین نگه داشته شده باشند.
گر دوشاخه همچنان داغ است، بررسی کنید که بین دوشاخه و پریز محکم بسته شده باشد. اگر تشخیص آن دشوار است، جاروبرقی را به یک سوکت دیگر وصل کنید.

5) عدم تعویض کیسه جاروبرقی

تمامی مسائلی که باعث ایجاد یک‌بار اضافه بر روی موتور می‌شود، می‌تواند یکی از دلایل بوی سوختگی جاروبرقی باشند. پر شدن کیسه دستگاه نیز باعث می‌شود تا موتور بار سنگینی را تحمل کرده و در فشار بالا بوی سوختگی زیاد را از خود خارج کند. برای رفع این مشکل بایستی پس از پر شدنِ نصف حجمِ پاکت، آن را خالی کرده و فیلتر کیسه را نیز شستشو دهید.

6) ورود رطوبت به دستگاه

ورود رطوبت و قطرات آب به داخل جاروبرقی باعث ایجاد اختلال در موتور و برد دستگاه می‌شود. همین موضوع باعث به وجود آمدن اتصالی در سیم‌ها شده و بوی سوختگی تولید خواهد کرد. همچنین این مشکل در جاروبرقی‌های بوش بیشتر از باقی دستگاه‌ها وجود دارد و می‌توان یکی از علت‌های اصلی آن را حساسیت زیاد موتور جاروبرقی‌های این برند دید.

دلایل بوی سوختگی جاروبرقی از مهم ترین عیب و خرابی هایی هستند که به محض مواجه شدن با آنها باید بر طرف شوند. در نتیجه زمان را برای تعمیر جاروبرقی در این شرایط جدی بگیرید و بلافاصله از افراد متخصص در این حوزه راهنمایی و مشورت بگیرید.