امتیاز بدهید

مشکلات مختلفی ممکن است برای ماشین لباسشویی ایجاد شوند. برخی از آن ها نیاز به تعمیرکار متخصص دارد و برخی دیگر به سادگی توسط شما قابل رفع هستند. در این قسمت سعی می کنیم تا مشکلات رایج و متداول را بررسی کنیم.

ماشین باسشویی از قسمت های مختلفی تشکیل شده که دست به دست هم می دهند و برنامه شست و شو را عملی می کنند. اما این قطعات برای انجام این کار نیاز دارند تا به آن ها دستور داده شود. این کار بر عهده برد دستگاه است. در صورت خرابی این قسمت از ماشین، کار کل دستگاه دچار مشکل می شود.

ممکن است قطعات مختلف دستگاه خراب شود، در صورت تشخیص به موقع و تعمیر یا تعویض آن از مشکلات جدی که ممکن است برای ماشین لباسشویی شما بیفتد جلوگیری می شود. فرقی ندارد که برند دستگاه شما چه باشد.

یکی از دلایل خرابی ماشین لباس شویی، خرابی موتور دستگاه است. وظیفه موتور به این صورت است که انرژی الکتریکی را از منبع میگیرد و آن را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند تا دیگ به درستی بچرخد.

یکی دیگر از علل خرابی ماشین لباسشویی مشکلی که شاید خیلی ها زمانی که در حال کارکردن با ماشین لباسشویی هستند اینه که وسط کار یک دفعه تایمر متوقف می شه .

نشت آب از ماشین لباسشویی بسیار شایع است. این مشکل می تواند با توجه به محل دقیق نشت آب، دلایل مختلفی داشته باشد و لذا راهکارهای متفاوت برای رفع نشتی آب.

ابتدا درپوش یا پنل ﭘﺸﺖ ﻣﺎﺷﯿﻦ لباسشویی و درپوش ﻓﻮﻗﺎﻧﯽ را از دستگاه ﺟﺪا ﻧﻤﻮده و ﺳﭙﺲ لباسشویی را ﺑﻪ ﺑﺮق وصل ﮐﻨﯿﺪ. سپس در حین کار به دستگاه دقت نموده و ﻣﺤﻞ نشتی آب را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ کنید. اﮔﺮ ﻣﺤﻞ نشتی، ﯾﮑﯽ از رابط‌های ﻻﺳﺘﯿﮑﯽ آب اﺳﺖ، می‌بایست ﺗﻌﻮﯾﺾ شود.

در صورتی که آب کثیف از لباسشویی تخلیه نمی شود، این مساله به مسدود بودن و گرفتگی مجاری تخلیه و یا خرابی پمپ تخلیه و اجزای آن مربوط می شود. رفع این مشکل در حالت اول می تواند آسان و بی دردسر باشد، اما اگر اشکال از پمپ تخلیه بوده و نیاز به تعویض داشته باشد، بهتر است فورا با تعمیرکار تماس بگیرید.

دلایل خرابی ماشین لباسشویی

برای جلوگیری از حرکت لباسشویی به هنگام شستشوی لباس ها، باید بست ها را بررسی نمود. به‌طور قطع بست های ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺑﺎز ﻧﺸﺪه اند. اﯾﻦ ﺑﺴﺖ ﻫﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﺪﻧﻪ را ﺑﻪ ﺷﺎﺳﯽ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. یکی دیگر از دلایلی که موجب حرکت لباسشویی خواهد شد، تنظیم نبودن تراز لباسشویی است.

فیلتر کثیف می تواند یکی از دلایل حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی باشد. در ﺻﻮرت ﮐﺜﯿﻒ ﺑﻮدن ﻓﯿﻠﺘﺮ، ﻓﺸﺎر آب ورودي ﺑﻪ ﺟﺎﭘﻮدري ﮐﻢ خواهد بود. درنتیجه تمام پودر ریخته شده در جاپودری حل نشده و منتقل نمی شود. ﻓﯿﻠﺘﺮ را از ﺷﯿﺮ ﺟﺪا ﻧﻤﻮده و ﭘﺲ از ﺗﻤﯿﺰ کردن آن، دوباره در جای خود قرار دهید.

گاهی بدنه لباسشویی برق دار می شود که می تواند خطرناک باشد زیرا وجود آب در لباسشویی که هدایت الکتریکی خوبی دارد می تواند به برق گرفتگی و یا سوختگی شما منجر شود. در این مواقع سریعا لباسشویی را از پریز برق بکشید

افزایش جریان سبب پریدن فیوز برق می شود اما به مرور زمان ممکن است استهلاک فیوز شما موجب حساسیت و یا معیوب شدن آن شده باشد. طوری که با افزایش جریان حتی به کوچکترین مقدار، سبب پریدن فیوز شود. لذا با تعویض فیوز می توانید مشکل خود را حل کنید. توجه کنید که بیشتر ماشین های لباسشویی را نباید به فیوزهای کمتر از 16 آمپر متصل کرد. لذا استفاده از یک فیوز قویتر راه حل ساده مشکل است. ایراد در سیم کشی های داخلی لباسشویی هم می تواند علت پریدن فیوز هنگام استفاده از ماشین لباسشویی باشد.

بعد از مدتی استفاده ممکن است متوجه شوید که لباس های شما به خوبی تمیز نمی شوند. قطعا ماشین لباسشویی که لباس ها را تمیز نشوید، ایده آل خانه نیست. اما این مشکل رایج است و معمولا به دلیل مسدود شدن راه ورودی مواد شوینده است. در این صورت مواد شوینده به اندازه کافی به لباس تزریق نمی شود و لباس ها تمیز نمی شود. البته مسدود شدن فیلتر و لوله تخلیه نیز ممکن است باعث بروز این مشکل شود.

برخی از شوینده ها در دمای خاصی عمل می کنند. بنابراین این موضوع را بررسی کنید. همچنین معمولا لباسشویی برنامه های خاصی برای انواع لباس های مختلف دارد. انتخاب برنامه اشتباه ممکن است منجر به شستشو نامطلوب شود.

اگر دستگاه نتواند به خوبی بچرخد و تعادل خود را از دست دهد، خشک شدن متوقف می شود. اگر حوله سنگین یا لباس های مشابه در دستگاه گیر کنند، می توانند روی سنسور تاثیر بگذارند. برای تست دستگاه را خاموش کرده، وزن یا لباس را متعادل کنید و دوباره امتحان کنید.

دلایل خرابی ماشین لباسشویی

خازن های به کار رفته روی برد از نوع الکترولیتی می باشند. باید دقت کنید که آن ها به صورت کاملا صاف قرار داشته باشند چون در صورتی که دچار تا خوردگی شده باشند، یا می شکنند و یا ممکن است از برد خارج شوند. در صورتی که مشکل از خازن باشد، با تعویض آن ماشین لباسشویی به کار خود ادامه خواهد داد.

داغ شدن ماشین لباسشویی از اصلی‌ترین، عوامل خرابی شدن موتور دستگاه است که در نهایت منجر به روشن نشدن و کار نکردن لباس شویی می شود. با داغ شدن موتور دستگاه ماشین لباس شویی دستگاه ناخودآگاه خاموش می شود. یک یا دو بار خاموش شدن آن مشکلی به وجود نمی آورد، اما اگر بیش از چند بار این اتفاق بیفتد، نشان می دهد که مشکلی جدی برای موتور دستگاه به وجود آمده است.

بهتر است بدانید که ماشین لباسشویی ها به گونه‌ای تنظیم شده اند که هنگام آبکشی برای جلوگیری از چروک شدن لباس ها با سرد آن ها را آبکشی می کند. پروسه آب کشی، معمولاً در ۲۰ دقیقه انتهای کار انجام می‌گیرد. یعنی فرقی نمی کند که دمای ماشین لباسشویی روی چند درجه تنظیم شده است، در نهایت لباس ها را با آب سرد آبکشی می کند.

درب ماشین لباس شویی اولین موردی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر درب ماشین به درستی بسته نشود، لباس شویی روشن نشده و  نمی چرخد. همچنین اگر ماشین لباس شویی شما صفحه نمایش داشته باشد، در صورت خراب بودن سوئیچ ها، کدهای خطای روی صفحه نمایش آن ظاهر می شود که خبر از بسته نشدن درب دستگاه می دهد.

صدای زیاد ماشین لباس شویی در حین روشن بودن، فقط مربوط به خرابی بلبرینگ نخواهد بود. کمک‌فنر قطعه‌ای است که وظیفه کنترل حرکت دیگ را برعهده دارد. در صورت خراب بودن این قطعه لرزش های دیگ و ارتشاعات آن کنترل نشده و دیگ در حین کار محکم به بدنه ماشین خورده و سر و صدا می کند.

ممکن است حتی با رعایت یکسری نکات، شاهد خرابی های جزئی در ماشین لباسشویی خود شوید. در این صورت به شما توصیه می کنیم تا قبل از اینکه خرابی های جزئی باعث مشکل های بزرگتر نشده اند آن ها را رفع کنید.