امتیاز بدهید

علائم گرم شدن سیم بخاری برقی

یکی از رایج ترین مشکلاتی بخاری برقی که صاحبان خانه با آن روبرو می‌شوند، گرم شدن بیش از حد پریزها و سیم برق است که نشان دهنده خطر بالقوه است. بنابراین، چگونه می‌توانید از گرم شدن بیش از حد پریزهای برق جلوگیری کنید. هنگامی که جریان بار خاصی از کابل برق عبور می‌کند، مطمئناً گرما تولید می‌کند. با افزایش جریان بار، درجه حرارت سطح کابل بیشتر می‌شود. اگر به موقع رسیدگی نشود و علت داغ شدن سیم برق برطرف نشود، عواقب ناگوار آن را می‌توان تصور کرد.

گاهی اوقات هنگام استفاده از بخاری برقی مشاهده می شود که سیم آن شروع به داغ شدن می کند. بسیاری از افراد علت این مسئله را نمی دانند و در بیشتر موارد، راه های اشتباهی را برای رفع آن انتخاب می کنند.

هر گونه خرابی در سیستم بخاری برقی می‌تواند باعث بالا رفتن دما و در نتیجه داغ شدن دوشاخه برق شود. این مشکل ممکن است به دلیل خرابی در ورودی هوا، خطای الکتریکی، سوختگی و یا دیگر نوع خرابی‌های سیستم بخاری برقی باشد.

سیم‌های کویل دار

در داخل سیم‌های الکتریکی جریان الکتریسیته‌ای برقرار است که این جریان الکتریکی میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. این جریان در اکثر سیستم‌های سیم‌کشی قابل توجه نیست اما در کابل برق سقفی بزرگ‌تر دیده می‌شود. یک سیم پیچ سیمی ممکن است در کنار سیستم سیم‌کشی الکتریکی نصب شود و جریان میدان الکتریکی مغناطیسی را تقویت کند.

هنگامی‌که سیم سیم‌پیچ ضعیف نصب شده، قدیمی یا معیوب باشد، می‌تواند گرمای زیادی تولید کند. این باعث می‌شود که سیم‌های داخل سیستم بسیار داغ شده و به تدریج پوشش پلاستیکی را از بین ببرند.

اضافه بارهای برق

هنگامی‌که وسایل برقی روشن می‌شوند، جریان الکتریسیته در سیم‌ها جریان می‌یابد. وسایل برقی برای عملکرد صحیح به مقادیر مشخصی انرژی الکتریکی نیاز دارند. برای اینکه وسایل برقی این انرژی الکتریکی را دریافت کنند، جریان باید قوی‌تر و بیشتر باشد.

این افزایش توان الکتریکی باعث گرم شدن سیم‌ می‌شود زیرا جریان بیشتری از آن عبور می‌کند. وقتی وسایلی که به مقدار زیادی برق نیاز دارند، برای مدت طولانی‌تری روشن می‌شوند، سیم‌ها داغ‌تر می‌شوند. همچنین، سیستم‌های سیم‌کشی قدیمی‌تر به احتمال زیاد قادر به مقابله با افزایش جریان الکتریکی نیستند.

اتصالات ضعیف

هنگامی‌که اتصالات الکتریکی به درستی نصب و متصل نشده باشند، می‌توانند در سیستم تولید گرما کنند. هادی‌ها و سیم‌ها در جایی گرم می‌شوند که عایق سیم شروع به ذوب شدن کند.

همچنین اگر وسایل یا سیستم‌های الکتریکی مانند چراغ‌ها ضعیف نصب شده باشند یعنی اگر یک فرد مبتدی و بدون دانش و مهارت کافی این کار را انجام دهد و اتصالات به درستی نصب نشده باشند، ممکن است سیم‌ها به درستی وصل نشوند.

اتصال کوتاه در مدار

هنگامی‌که یک سیم خنثی و برق با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند، یک اتصال کوتاه ایجاد می‌کنند. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، فیوزها اغلب برای اطمینان از قطع شدن جریان برق منفجر می‌شوند. این امر برای جلوگیری از ذوب شدن اتصالات الکتریکی و ایجاد مشکلات دیگر است.

اگر جعبه فیوز از کار بیفتد، جریان برق از طریق سیم‌ها ادامه می‌یابد که خوب نیست. با جریان یافتن بیشتر برق، کابل‌ها و سیم‌های برق به طور فزاینده‌ای داغ می‌شوند.

 

خطرات احتمالی پس از داغ شدن بیش از حد سیم بخاری برقی

برق گرفتگی

 به دلیل قرار گرفتن سیم‌ها در معرض ذوب شدن، می‌توانند باعث برق گرفتگی شوند. ازآنجایی‌که برق در جایی که باید جریان ندارد، انواع دیگر سیم‌ها یا وسایل برقی می‌توانند پر از برق باشند. دست زدن به این سیستم‌ها که مملو از جریان‌های الکتریکی هستند نیز می‌تواند منجر به برق گرفتگی افراد شود.

آسیب به سیستم

سیم‌های ذوب شده می‌توانند آسیب سیستم‌ها را به همراه داشته باشند و سیم‌های دیگر نیز برای همیشه آسیب ببینند. این می‌تواند باعث خرابی دستگاه‌ها و کل سیستم‌های الکتریکی شود. همچنین مقدار گرمای موجود به راحتی می‌تواند به سایر واحدهای سیم‌کشی خسارت وارد کند. سیم‌ها ممکن است در یک مکان ذوب شوند، اما می‌توانند باعث بروز مشکلات احتمالی در بخش‌های دیگر سیستم شوند.

آتش‌سوزی

 مقدار زیاد گرما و همچنین سیستم‌های سیم‌کشی در معرض خطر می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود. سیم‌های داخل ساختمان می‌توانند به شدت داغ شوند و باعث داغ شدن مصالح و سطوح مجاور نیز شوند. همچنین سیم‌های در معرض دید می‌توانند جرقه بزنند و به راحتی باعث آتش‌سوزی شوند.

استفاده از بخاری برقی بسیار ساده است اما امکان دارد گاهی اوقات با مشکلات و خرابی ‌هایی مواجه شود. نشانه ‌های خرابی بخاری برقی شامل عدم روشن شدن یا خاموش شدن ناگهانی، عملکرد نامناسب، تولید صدا های غیر عادی و یا بوی غیرمعمول می ‌شوند. این نشانه ‌ها ممکن است ناشی از خرابی در قطعات الکتریکی، وجود مشکل در سیستم تولید بخار، عدم تنظیم صحیح دما و یا عوامل دیگر باشند.

در این صورت بهتر است ابتدا با مراجعه به متخصصین در این زمینه مراجعه کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.