امتیاز بدهید

هواپز جدیدترین دستگاه پخت غذاست که با استفاده از یک لامپ هالوژنی حرارت لازم برای پخت غذا بدون آب و روغن را ایجاد می کند. استفاده از هواپز بسیار سالم و مقرون به صرفه است. در این مقاله می خواهیم بیشتر درباره کاربردها و مزایای هواپز صحبت کنیم.

هواپز‌ها یکی از جدیدترین محصولات مرتبط با پخت و پز هستند. این دستگاه دارای یک لامپ هالوژنی است و امواج نوری تولید می‌کند که حرارت طبخ غذا را ایجاد می‌کند و همزمان یک فن هوا و گرما را در درون ظرف به گردش در می‌آورد تا قسمت‌های مختلف غذا به صورت همسان پخته شود؛ بنابراین زمانی که بخواهیم غذایی بدون روغن، مثلا سیب زمینی، ماهی یا مرغ درست کنیم و البته نخواهیم طعم غذا را با آبپز کردن از دست بدهیم، بخارپز‌ها و به تازگی هواپزها به کمک ما می‌آیند. هواپز‌ها را می‌توان مشابه دستگاه‌های بخارپز دانست؛ با این تفاوت که هواپز‌ها در عملکرد و نحوه‌ی ایجاد حرارت متفاوت، توانسته اند طرفداران بیشتری به خود جذب کنند. سرعت پخت در این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه بیشتر است. برای مثال یک مرغ درسته را در یک ساعت می‌توانید در این دستگاه بپزید.

یکی از مهم‌ترین مزایای هواپز‌ها بی نیازی به روغن یا آب در پخت غذاست. این خاصیت به افرادی که رژیم‌های خاص کم کالری یا گیاه‌خواری دارند بسیار کمک می‌کند.

مورد دیگری که قابل توجه است پخت یکنواخت غذا‌ها و خوراکی هاست. شما بدون نیاز به اینکه منتظر بمانید تا روغن داغ شود و بدون آنکه نیاز باشد مراقب غذا باشید، می‌توانید به ساده‌ترین روش سالم‌ترین خوراکی‌ها را تهیه کنید. در این صورت احتمال سوختگی موضعی در غذا نیز وجود ندارد و خب همانطور که می‌دانید قسمت‌های سوخته در غذا‌ها بسیار مضر هستند.

هواپز‌ها تقریبا بدون محدودیت هستند. شما هر نوع خوراکی را از گوشت گرفته تا سبزی می‌توانید در هواپز طبخ کنید. تنها چیزی که تفاوت می‌کند زمان قرار گیری غذا در دستگاه است که طبیعتا درمورد گوشت طولانی‌تر است.
هواپز‌ها معمولا دارای دو طبقه هستند و این خود در تهیه غذا سرعت بخش است. شما می‌توانید دو نوع غذا را در طبقات مختلف و به صورت همزمان بپزید و هم در مصرف برق و هم در زمانتان صرفه جویی کنید. ما به شما توصیه می‌کنیم که سینی‌های دستگاه هواپز را کمی چرب کنید تا از چسبیدن غذا به آن‌ها جلوگیری شود. البته این تنها یک پیشنهاد است.

همواره توجه داشته باشید که اجزای مختلف هواپز به سادگی قابل جداسازی و شستشو هستند.
مزیت پخت با هواپز نسبت به سایر روش‌ها مثلا پخت غذا در فر، این است که چون جریان هوا کاملا یکنواخت است، غذای شما مثل فر خشک نمی‌شود؛ بنابراین روی غذا کمی برشته و درون آن آبدار و اصطلاحاً غذا مغزپخت می‌شود.

اگر کمی خلاقیت به خرج دهید خواهید دید که هواپز‌ها محدود به پخت گوشت، مرغ یا سبزیجات نمی‌شوند. بسیاری از کاربران از این دستگاه برای خشک کردن میوه، پخت کیک، باز کردن یخ مواد فریز شده و … استفاده می‌کنند. پس دستگاهی چندکاره نیز هست.

اگر تجربه پخت غذا در فر گازی معمولی را داشته باشید حتما می‌دانید که گوشت مرغ و ماهی پخته‌شده در فر کمی‌ سفت و خشک می‌شود، اما در هوا‌پز چون جریان هوای داغ به صورت یک‌نواخت در کل ماده غذایی پخش می‌شود، سطح غذای شما کاملا برشته و سوخاری و بخش درونی‌اش نرم و مرطوب باقی می‌ماند. استفاده از انواع هوا‌پز‌ها برای بخار‌پز کردن و خشک کردن مواد غذایی هم رایج است.

حتی در بعضی مدل‌ها می‌توان کیک و شیرینی هم پخت! یا حتی نان‌تان را در آن تست کرده یا غذا‌های فریز شده‌تان را یخ زدایی کنید. دقت داشته باشید که هواپز باید دارای لامپ هالوژنی باشد. هنگام خرید قسمت داخلی درب دستگاه را چک کنید و از وجود آن اطمینان حاصل کنید.

فل ایمنی این دستگاه‌ برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند، مناسب است و از دسترسی کودک به داخل دستگاه هواپز هنگام کار آن، جلوگیری می‌کند. خوب است بدانید برخی از هواپزها قابلیت‌های متنوع دیگری چون سرخ‌کردن، بریان‌کردن، برشته‌کردن، کباب‌کردن، بخارپزکردن، تُست‌کردن، یخ‌زدایی، خشک‌کردن مواد تازه و پخت کیک و شیرینی را نیز داراست. البته هرچه میزان این قابلیت‌ها بیشتر باشد، در زمان خرید هزینه بالاتری را نیز باید پرداخت کرد.

برای سرخ کردن مواد غذایی در هواپز ها توصیه می کنم تا نخست بر روی سینی یا دیگ هوا پز خود مقدار خیلی کمی روغن بریزید و آنگاه مواد غذایی خود را بر روی آنان بگذارید، با این کار غذای شما به خوبی حالت سرخ شده پیدا می کند و از سلامت بیشتری هم برخوردار هستند.

دستگاه هواپز تقریبا بدون محدودیت است. شما هر نوع خوراکی را از گوشت گرفته تا سبزی می‌توانید در هواپز طبخ کنید. تنها چیزی که تفاوت می‌کند زمان قرار گیری غذا در دستگاه است که طبیعتا درمورد گوشت طولانی‌تر است.

هواپز‌ها معمولا دارای دو طبقه هستند و این خود در تهیه غذا سرعت بخش است. شما می‌توانید دو نوع غذا را در طبقات مختلف و به صورت همزمان بپزید و هم در مصرف برق و هم در زمانتان صرفه جویی کنید. ما به شما توصیه می‌کنیم که سینی‌های دستگاه هواپز را کمی چرب کنید تا از چسبیدن غذا به آن‌ها جلوگیری شود. البته این تنها یک پیشنهاد است.

هواپزها به عنوان یک روش سالم برای لذت بردن از غذاهای سرخ شده مورد علاقه مخاطب تبلیغ می شوند ، اخیراً استفاده از آن رایج شده است . طبق تبلیغات سازنده آنها و ادعا هایی که می شود هواپز ها به کاهش مقدار چربی در غذاهای پرطرفدار مانند سیب زمینی سرخ کرده ، بال مرغ ، امپنادا و ماهی کمک می کنند. اما سوال اینجاست که پخت و پز با هوا پز چقدر سالم است؟ در این مقاله شواهد موجود را بررسی می‌کنیم که طبق آنها مشخص می شود واقعا فواید آشپزی با هواپز بیشتر از خطرات آن است.

هنگام سرخ کردن اجسام کوچکتر مانند بال مرغ ، سیب زمینی سرخ کرده و موارد مشابه ، باید سبد را هر چند دقیقه یکبار تکان دهید تا از پخت یکنواخت اطمینان حاصل شود. گاهی اوقات برخی از یک جفت انبر آشپزخانه سیلیکونی برای چرخاندن وسایل بزرگتر به جای تکان دادن استفاده می کنم. هنگامی که سبد را برای تکان دادن باز می کنید ، هواپز موقتاً متوقف می شود اما با برگشتن سبد ، پخت غذای شما را در همان درجه حرارت ادامه می دهد.