امتیاز بدهید

ظرف غذا یکی از اصلی ترین وسایل های است که باید هنگام خرید به آنها دقت کرد.ظروف در خوشمزه و خوش طعم بودن غذا تاثیر زیادی دارد. ظروف مسی دارای فواید زیادی برای بدن می باشد.

مس در بدن وجود دارد و عملکردهای گوناگونی در نقاط مختلف ایجاد می کند.مس بخشی از آنزیم می باشد و کمبود می نشانگر نارسایی های آنزیمی است. در بدن یک فرد سالم مقدار مس بین ۱۰۰الی ۱۵۰میلی گرم مس وجود دارد.در طبیعت به صورت های مختلفی مس وجود دارد حتی در مواد غذایی هم می وجود دارد. بنابراین همه افراد به نوعی مس را وارد بدن خود می کنند. برای سلامت بدن انسان مس یک امر ضروری به شمار می آید. مس فرایند متابولیک طبیعی مرتبط با اسیدهای آمینه و ویتامین ها را ایجاد می کند.

ظروف مسی با توجه به خاصیت خوبی که دارد اما قیمت آن گران است.هر کسی توان خرید نقدی ظروف مسی را ندارد.اما خوشبختانه امروزه فروشگاه های وجود دارد که به صورت اقساطی محصولات خود را به فروش می رسانند و در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.افراد به راحتی می توانند از طریق خرید اقساطی لوازم خانگی اقدام به خرید ظروف مسی نمایند و از آن استفاده نمایند و مس موجود در آن را وارد بدن خود کنند.

ظروف مسی به خاطر اینکه حرارت را به صورت یکسان در درون ظرف پخش می کند موجب خوشمزه شدن غذا می گردد. پختن غذا در این ظروف موجب کم شدن کم خونی می شود. مردم. قبلا خورش و اش در ظروف مسی درست می کردند تا بدین صورت مس لازم به بدن آنها انتقال یابد و کفگیر آهنی داشتند که مدام در درون ظرف می گذاشتند تا کم‌خونی آنها را برطرف کند.

علت خوشمزه شدن و خوب جا افتادن غذا در ظروف مسی این است که حرارت در ظروف مسی بیش از سایر ظروف فلزی نگهداری و به‌طور یکنواخت توزیع می‌شود.

کمبود یون مس موجب احساس رخوت و خواب‌آلودگی و کسالت مداوم می‌شود و سبب می‌شود که درد مفاصل داشته باشیم. پخت غذا در ظروف مسی باعث از بین رفتن این حالات می‌شود. برای جبران کمبود یون مسی پزشکان توصیه می‌کنند یک دست بند مسی به دست داشته باشید.

قابلمه‌ها و تابه‌های مسی، معمولاً با قلع یا استیل ضدزنگ پوشانده می‌شوند. بنابراین مصرف‌کنندگان نیاز نیست نگران مسمومیت با مس باشند. انتقال گرمای عالی آن، می‌تواند از طریق پوشش آن محافظت شود.
در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید بدانیم که مس به جذب آهن از دستگاه گوارش و انتشار آن از محل ذخیره‌سازی اولیه همچون کبد کمک می‌کند.
این ماده همچنین می‌تواند به کاربرد قند در بدن مفید باشد. با کمک به جذب آهن از غذاها و سایر منابع؛ مس می‌تواند به تعداد گلبول‌های قرمز سالم نیز کمک کند.
بدون منبع آهن مناسب در بدن، افراد از کم‌خونی رنج خواهند برد که به کم‌خونی ناشی از فقر آهن شناخته‌شده است.

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید به ان مسئله واقف باشیم که مصرف غذا در این ظروف اگر بیش‌ازحد باشد موجب وارد شدن مس به بدن می‌شود.
در درازمدت موجب عوارضی مانند افسردگی، بی‌خوابی، بیش فعالی در کودکان و عوارض دیگر می‌شود.
از آن‌طرف هم کمبود مس در بدن خود بیماری‌هایی ایجاد می‌کنند مانند تهی سازی و تخلیه اکسیژن در سلول‌ها، کاهش HDL کلسترول، مشکلات پوستی، التهاب قوزک پا، کم‌خونی، کم شدن آنسفالین‌های مغزی و توهم‌های شنوایی می‌شود.
پس ازآنجایی‌که هر ماده‌ای مزایا و معایبی دارد؛ در اینجا تعدادی از معایب ظروف مسی که اغلب در اثر استفاده نادرست و یا بیش‌ازحد به وجود می‌آیند را بیان می‌کنیم.

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید این مسئله را بدانیم که بهترین ظرف‌ها برای طبخ مواد غذایی ظرف‌ها شیشه‌ای و پیرکس‌های مقاوم به حرارت هستند که هیچ‌وجه مواد سمی را وارد مواد غذایی در حال طبخ نمی‌کنند و در مقابل بدترین ظروف، تفلون‌هایی هستند که دچار خراشیدگی هرچند کوچک، شده‌اند. حتی ظروف تفلونی که مجدداً تعمیر می‌شوند هم می‌توانند سرطان‌زا باشند.

برای پاک کردن قسمت‌های بسیار کثیف این ظرف‌ها یک قاشق غذاخوری نمک، یک فنجان سرکه سفید و مقداری آب به مدت چند ساعت در ظرفی بجوشانید. سپس آن را با محلول صابون و آب داغ بشویید و درنهایت آب بکشید و خشک‌کنید.
یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان سرکه سفید حل کنید. به آن آرد بیفزایید تا حالتی خمیری بیابد. خمیر را روی سطوح ظرف بمالید و پانزده دقیقه تا یک ساعت آن را کنار بگذارید. سپس با آب گرم ظرف مسی را بشویید و با پارچه نرم و تمیز آن را خشک تا براق شود.
از آب گرم و اسکاچ‌های نایلونی برای شستشوی ظروف مسی استفاده کنید. از شستن این ظروف با شوینده‌های باقدرت سایندگی بالا پرهیز کنید.

بنابراین با توجه به فواید خوب ظروف مسی ما به شما توصیه می کنیم حتی اگر توان خرید نقدی ظروف مسی را ندارید از طریق خرید اقساطی لوازم خانگی اقدام به خرید ظروف مسی خود نمایید تا بدین وسیله با پخت غذا در داخل ظروف مسی و مصرف آن مس را وارد بدن خود کنید و مشکل کم خونی خود را برطرف نمایید