امتیاز بدهید

اگر می‌خواهید روند شستن لباس‌ها سریعتر انجام شود، قبل از هر کاری باید آنها را مرتب کنید. این مرتب‌سازی می‌تواند براساس رنگ یا بافت لباس‌ها باشد. یا می‌تواند براساس لباس هر شخص مرتب شود یا اینکه با توجه به میزان آلودگی لباس، لباس‌های خیلی کثیف با لباس‌هایی با درصد آلودگی کمتر از هم تفکیک شوند به این صورت که سبدهایی را برای لباس چرک تهیه کنید و آنها را همان موقع داخل سبد مربوطه بیندازید.
به این شکل هنگام شستشو، تمامی لباس‌ها به سادگی تفکیک شده و آماده شستن هستند.

همیشه سعی کنید لکه‌های روی لباس یا هر لکه‌ای که به وجود می‌آید را همان لحظه پاک کنید تا بیشتر در الیاف پارچه نفوذ نکند و پاک کردن آن راحتتر شود اگر لکه به مدت طولانی بماند، خیلی دیرتر پاک می‌شود و باید زمان و انرژی بیشتری صرف پاک کردن آن بگذارید ، اما اگر امکان پاک کردن لکه در آن زمان را نداشتید، حتما قبل از شستن لباس لکه آن را با روش‌های که در مقاله‌های قبل آموزش دادیم، پاک کنید.

شاید تا بحال در فروشگاه‌ها کیسه‌های توری را دیده باشید، اما کاربرد آن‌ها را نمی‌دانستید ، این توری‌ها بیشتر مورد استفاده برای شستن لباس زیر است ؛ چون لباس زیر اندازه و حجم کمتری دارد و با قاطی شدن لابلای لباس‌های دیگر ممکن است کیفیت خود را از دست بدهد و دیگر قابل پوشیدن نباشد. اما با استفاده از این کیسه ها نه تنها کیفیتشان را از دست نمی دهند بلکه هنگام خارج کردن آنها از ماشین لباسشویی دیگز لازم نیست لابلای لباس‌های دیگر بگردین ، با این کار در وقت خود هم صرفه جویی کرده‌اید.

لباس‌های روزانه ای که کمتر کثیف می‌شوند و لکه خاصی ندارن را می‌توانید فقط در ۱۵ دقیقه بشورید ، حتما ماشین لباسشویی خود را چک کنید که این قابلیت شستشوی سریع را دارد یا خیر، چون همه‌ی ماشین‌های لباسشویی این ویژگی را ندارد.

برنامه ریزی باعث می شود حتی کارهای عادی و ساده ترین کارها سریعتر انجام شوند ، پیروی از یک الگوی برنامه ریزی شده، تاثیر بسیاری در ناخودآگاه ما دارد، به طوری که کارهای روزانه را به صورت روتین انجام می‌دهیم این روش سرعت عملکرد ما را بیشتر می‌کند. در نتیجه می‌توانیم از وقت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم ، در مورد شستن لباس‍ها بهتر است روش و روز خاصی را تعیین کنید و به برنامه شستشوی خود پایبند باشید.
وارد تقویم شوید و با توجه به حجم لباس‌هایتان روزهایی در هفته را برنامه ریزی کنید.

بهتر است به بچه‌های کوچک خود ازهمان سن پایین مسئولیت بدهیم، مثلا بجایی گفتن جمله تو هنوز برای شستن لباس بزرگ نشدی، بهتر است اصول شستن لباس در لباسشویی را به آنها یاد بدهیم. تا زودتر احساس مسئولیت کنند و قدردان افرادی که کارهایشان را انجام می‌دهند باشند.
برای شروع می‌توانید برای تفکیک کردن لباس‍‎‌های خودش کمک بگیرید. و بعد طریقه گذاشتن لباس در لباسشویی را آموزش دهید.

نکات هنگام شستشو

سرکه در زدودن بوهای بد از لباس – به خصوص بوی سیگار – بسیار مفید است. اگر کمی سرکه سفید به آب شستن لباس خود اضافه کنید بوهای نامطبوع لباس از بین خواهد رفت یا اگر قصد شستن لباس را ندارید لباس ها را بالای ظرفی که در آن یک فنجان سرکه سفید و چند لیتر آب است آویزان کنید تا در اثر بخار حاصل، بوی نامطبوع آن ها از بین برود.

پلیورها معمولاً با جنس های پشم، آکریلیک، آنقوره، لمزوول و… در بازار وجود دارند. این گونه لباس ها باید فقط با دست شسته شوند و برای شستن آن ها هرگز نباید از ماشین لباس شویی استفاده شود. مدت زمان شستن باید کوتاه و آب کشی آن باید ملایم و آرام باشد، آب اضافی را بگیرید و حتماً در سطحی صاف خشک کنید.

لباس های نازک معمولاً با دست شسته می شوند؛ زیرا امکان دارد با شست وشو در ماشین چروک یا پاره شوند. اگر روزی خواستید پارچه های ظریف را در ماشین بشویید، آنها را تا کنید و درون یک روبالشی قرار دهید. سپس در ماشین لباسشویی بگذارید.

کمتر کدبانویی است که برای شستن لباس های تیره رنگ مشکل نداشته باشد. این لباس ها در شست وشو رنگ زیادی از دست می دهند و بور و کدر می شوند.
توصیه می کنیم لباس تیره و جین را در تشتی حاوی یک فنجان سرکه سفید و مایع شستن لباس و آب سرد قرار دهید و بعد از نیم ساعت خیساندن در این محلول، لباس را به آرامی شست و شو دهید و با آب سرد آبکشی کنید ، سرکه سفید، مانع از دست رفتن رنگ لباس و در ضمن باعث براق شدن لباس می شود.

می توانید میزان محلول سفید کننده تان را با بهره جستن از جوش شیرین به نصف تقلیل دهید. در ماشین های لباسشویی که از بالا پر می شوند یک دوم فنجان و در آن هایی که از جلو پر می شوند 1.4 فنجان جوش شیرین بریزید تا به استفاده بیش از حد از سفید کننده ها نیاز نداشته باشید.

قدیم ترها که ماشین های لباس شویی هنوز از خانه های ما سر در نیاورده بودند، شستن لباس ها با دست انجام می شد، اما حالا کافیست دکمه ماشین لباس شویی را فشار دهید تا به راحتی هر چه تمام تر لباس ها شسته و حتی خشک شوند، اما این راحت تر شدن کارها لزوماً باعث نمی شود که لباس ها بهتر و تمیزتر شسته شوند.