امتیاز بدهید

همانطور که می‌دانید برنج یکی از غذا‌های اصلی و پرکاربرد ما ایرانی‌ها به شمار می‌آید و به همین خاطر به منظور صرفه جویی در زمان و هزینه اغلب ترجیح می‌دهیم مقدار زیادی برنج برای مثال بیش از ۱۰ کیلو را خریداری و در خانه نگه داریم. اما یکی از مشکلاتی که در این روند وجود دارد این است که برنج ممکن است پس از گذشت مدتی پر از حشره شود که بدان کرم برنج یا شپشک برنج گفته می‌شود. به طور کلی اگر شما نیز همیشه بیش از ۱۰ کیلو برنج تهیه می‌کنید لازم است تا با روش‌های نگهداری برنج برای اینکه دچار کرم نشود و همچنین با راه‌های از بین بردن شپشک برنج آشنا شوید.

نگهداری از مواد غذایی همیشه باید مورد توجه یک خانم خانه دار قرار گیرد برنج یکی از غذاهای رایج و قوت غالب اکثر ایرانیان است بنابراین باید از کیسه های برنجی که در آشپزخانه و یا انبار می گذارید در برابر شپشک برنج و حشرات موزی و همچنین نور آفتاب و رطوبت محافطت گردد در این مطلب از پرشین وی به شما خواهیم گفت که چگونه از شپشک برنج جلوگیری کنیم.

حتما شما هم تا به حال آفت های غلات و حبوبات را دیده اید و برای از بین بردن آنهاراه های زیادی را هم امتحان کرده اید؛ راه هایی مانند استفاده از قرص های شیمیایی یا قرار دادن سیرو نمک لابه لای برنج و حبوبات.هر کدام از غلات، آفت های خاص خودشان را دارند.گاهی تخم های بسیار ریز این آفت ها در لابه لای غلات، از مرحله کاشت و داشت تا برداشت وانبار کردن داخل سیلوها نفوذ می کنند.

مکان های خشک و خنک، بهترین محل برای نگهداری و انبار کردن غلات هستند.چه کار کنیم برنج شپشک نزند؟یکی از ساده ترین راه های رهایی از شر شپشک برنج ، قراردادن گونی های آن روی بارچین است، یعنیپس از اطمینان از خشک و خنک بودن محل نگهداری برنج در انباری منزل یا هر جای دیگری، یک وسیلهچهارپایه قفسه بندی شده که حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر از زمین فاصله دارد، برای قرار دادن گونی هایبرنج انتخاب کنید.

شپشک برنج آفت ریزی است که اندازه آنها 2 تا 3 میلی متر و رنگ آن ها قهوه ای مایل به سرخ تا سیاه است. لارو شپشک به رنگ سفید شیری است و پا ندارد . شپشک برنج می تواند پرواز کند و در تاریکی جذب نور می شود.

این شپشک ها به غلات و برنج حمله کرده و سوراخ های ریزی را در آنها به وجود می آورند. شپشک بالغ با سرعت از جایی به جای دیگر پرواز می کند و حدود 30 روز زنده می ماند . این حشره می تواند روزی 4 تخم در مغز غلات می گذارد که لاروها پس از 3 روز از تخم ها خارج می شوند.
یک شپشک در طول عمرش می تواند 300 تا 400 تخم بگذارد. لارو ابتدا به شفیره و پس از 5 تا 16 روز به شپشک بالغ تبدیل می شوند. این شپشک ها موجب ایجاد عفونت یا انتقال بیماری نمی شوند و نیش نمی زند.

برای از بین بردن شپشک برنج در خانه می توانید آب جوش روی برنج بریزید زیرا آب جوش شپشک و تخم های آنها را می کشد. پس از مردن شپشک ها ، آنها در سطح آب شناور می شوند و خیلی راحت می توانید ب آنها را جدا کنید. با حرارت دادن برنج هم می توانید شپشک ها و تخم های شان را بکشید.

برای دور کردن شپشک ها از برنج ، کمی میخک درون ظرف برنج بگذارید تا حشرات از بین بروند و از ورود آن ها به ظرف جلوگیری شود. گذاشتن کمی میخک در قفسه های نگه داری غذا یا آشپزخانه اجازه ورود شپشک را نمی دهد.

اگر برنج تان شپشک زده برنج را زیر نور آفتاب بگذارید زیرا تابش آفتاب سبب دور شدن این حشرات می شود . برنج شپشک زده را روی یک پارچه تمیز زیر نور آفتاب پهن کنید. شپشک آفتاب را دوست ندارد و دنبال جای تاریک و مرطوب است بنابراین آفتاب سبب دور شدن شپشک می شود.

قرص برنج یا فسفید آلومینیوم که بسیار سمی و کشنده است ، قابلیت تصعید شدن دارد و موجب از بین رفتن شپشک برنج می شود. بهتر است از روش های امن تر برای پیشگیری از حشره زدن برنج استفاده کنید و از این روش خطرناک استفاده نکنید . عرضه و فروش قرص برنج در تمام داروخانه ها و سم فروشی های ممنوع اعلام شده است.

اگر مقدار کمی برنج داریدکه حشره کرده است می توانید آنرا روی پارچه تمیزی بریزید و زیر آفتاب قرار دهید اما همانطور که قبلا گفتیم آفتاب می تواند باعث ترک دار شدن دانه های برنج شود پس نباید اینکار را چندین بار تکرار کنید. همچنین توجه داشته باشید که هنگامی که برنج را در هوای آزاد روی پارچه پهن می کنید باد تندی نوزد چون باد هم مانند آفتاب می تواند دانه های برنج را ترک دار کند. اگر برنج شما باز هم بعد از قرار دادن زیر آفتاب حشره داشت آن را در هوای آزاد به مدت یک روز قرار دهید تا باقی مانده حشرات هم از برنج خارج شوند.

هنگامی در برنج حشره رشد می کند بر روی گونی برنج تخم گذاری می کنند. پس با یکی از روش های گفته شده حشره برنج را از بین بردید آن برنج را دیگر در گونی قبلی نریزید چون دوباره در آن حشره رشد می کند.