امتیاز بدهید

چای ترش یک دمنوش گیاهی است ، این گیاه به طور گسترده در مناطق حاره‌ای کاشت می‌شود و رنگ قرمز کاسبرگ آن به عنوان نوشیدنی و رنگ خوراکی کاربرد دارد و خواص بسیاری برای سلامتی دارد. این نوشیدنی همچنین طعم خوب و رنگ زیبایی دارد و به راحتی می‌توان آن را در آشپزخانه‌ی منزل تهیه کرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که چای ترش می‌تواند به کاهش وزن سلامت قلب و کبد کمک کند و حتی پتانسیل مبارزه با سرطان و باکتری‌ها را نیز دارد که در ادامه مطالب به خواص و مضرات آن میپردازیم.

چگونه چای ترش مصرف کنیم؟

گل‌های چای را در آب جوش ریخته و برای مدت 20 دقیقه صبر کنید. پس از آن گلبرگ‌ها را دور ریخته و با اضافه کردن کمی لیموترش، دارچین یا عسل از مصرف چای لذت ببرید. چنانچه دوست دارید چای شما غلیظ‌تر باشد می‌توانید گلبرگ‌های بیشتری را داخل آب جوش بریزید. مصرف روزانه 3 فنجان از این چای به بهبود جریان خون، تمدد اعصاب و کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین می‌توانید چای ترش را در یخچال و یا فریزر قرار داده و از آن به صورت یک نوشیدنی سرد استفاده نمایید. لازم به ذکر است چنانچه در دوران کاهش وزن به سر می‌برید مقدار عسلی که به چای اضافه می‌کنید مهم است. هم‌چنین از آنجا که این چای منجر به کاهش فشارخون می‌شود بهتر است با معده خالی مصرف نشود. این توصیه خصوصاً در افراد دیابتی به دلیل تأثیر هیپوگلایسمیک این چای، باید جدی گرفته شود.

ازجمله فواید چای ترش:

درمان فشار خون بالا

برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید است و همچنین در کشورهای آفریقایی برای کاهش درجه حرارت بدن، معالجه بیماری‌های قلبی و معده، گلودرد استفاده شده است. در ایران از چای ترش برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود و مصرف چای ترش باعث کاهش فشار خون در افراد با فشار خون بالا می‌شود.

کاهش وزن

امروزه با افزایش شیوع اضافه‌وزن و چاقی که به دلیل سبک زندگی نامناسب از جمله نداشتن فعالیت بدنی کافی و هم‌چنین افزایش مصرف غذاهای آماده رخ داده است، افراد راه‌های گوناگونی را جهت کاهش وزن امتحان می‌کنند. چه بهتر که این راه‌ها منطقی‌تر و کم‌خطرتر و درعین‌حال کم هزینه‌تر باشند!
بسیاری از مردم چای گیاهی را جایگزین کافئین می کنند چون باعث کاهش وزن می شود که مصرف چای ترش منجر به کاهش شاخص توده بدنی ، وزن بدن، چربی‌های و نسبت لگن به دور کمر می‌شود. همچنین یک تحقیق قدیمی ثابت کرده که عصاره‌ گیاه هیبیسکوس (گیاه چای ترش) منجر به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید در جمعیت مکزیک شده‌است. این می‌تواند منجر به کاهش خطر چاقی شود. توجه داشته باشید که در این مطالعات از دوز‌های غلیظ چای ترش استفاده شده است.

سلامتی کبد

همه ما اهمیت کبد در بدن را میدانیم هر نوع مشکلات مربوط به کبد میتواند زندگی را مختل کند پس چای ترش بنوشید ، کبد عضوی مهم برای بدن است، از تولید پروتئین گرفته تا تجزیه‌ چربی و تولید صفرا به عهده این عضو است. طبق مطالعات انجام شده، چای ترش می‌تواند سلامت کبد را ارتقاء بخشد به و کارایی آن کمک کند. در یک مطالعه که روی ۱۹ نفر فرد مبتلا به اضافه وزن انجام شد، ثابت شده که مصرف چای ترش به مدت ۱۲ هفته کبد چرب را بهبود می‌بخشد. این وضعیت با تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود که می‌تواند در نهایت منجر به نارسایی در کبد گردد.

مضرات استفاده مداوم از چای ترش:

تاثیرات مصرف چای ترش در بارداری

در حالی که چای گیاه هیبیسکوس فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما اگر باردار یا شیرده هستید معمولاً خوردن آن توصیه نمی شود. اگرچه مطالعاتی با اشاره به خطرات احتمالی در دوران بارداری بر روی حیوانات انجام شده است، اما طبق یک بررسی در سال 2013 یافته ها به اندازه کافی نگران کننده است که مصرف آن در بارداری انسان را نیز به شدت منع کند ، در حالی که مصرف چای ترش در دوران بارداری به شدت منع می شود، این گیاه به عنوان ماده ای برای افزایش شیر مادر شناخته می شود. چای ترش یک مکمل طبیعی است که می تواند به بهبود شیر کمک کند. اما درست مثل بارداری، تحقیقات علمی کافی در مجاز بودن یا نبودن خوردن چای ترش در شیردهی انجام نشده است ؛ طبق گفته کارشناسان اگر رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات تازه، غلات سبوس دار، پروتئین و چربی های سالم را دنبال می کنید، نیازی به نوشیدن چای ترش در شیردهی بری افزایش شیر مادر نیست.

اثرات توهمی چای ترش

چای ترش بر سلول های سرطانی پوست و مغز تاثیر می گذارد. موسسه سرطان ملی دریافت که اگر تحت شیمی درمانی و یا پرتو درمانی قرار دارید ، باید از خوردن این چای اجتناب کنید چون ممکن است موجب مشکلاتی در هنگام تداخل با داروهای سرطان شود. این یکی از بهترین اثرات جانبی چای است که باید از آن آگاه باشید.