امتیاز بدهید

بادام، خواص بسیار متنوعی دارد! از گذشته به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین آجیل‌ های موجود در دنیا بوده و مردمان زیادی به آن علاقه‌مند هستند. این آجیل در رژیم غذایی مردمان مصر و هند باستان بسیار محبوب بوده است. در هند باستان، طبیبان آیورودیک اعتقاد داشتند که بادام، قادر به افزایش ظرفیت مغز، توانایی فکری و طول عمر است. آیورودا به معنای علم زندگی می‌باشد. فواید بادام درختی برای لاغری، مفاصل، پوست و مو، چاقی صورت و همچنین خواص بادام برای کودکان از موضوعات قابل توجه در رابطه با خواص بادام درختی، می باشد.

خواص بادام درختی، در همه دنیا موردتوجه است. بادام کاربردهای زیادی دارد؛ به طوری که به‌عنوان اسنک از آن می‌توان استفاده کرد. برای تهیه کره، شیر و آرد بادام به کار می‌رود. در تولید بسیاری از لوسیون‌های بدن و عطرها کاربرد دارد.
کاهش کلسترول یکی از خاصیت های بادام درختی است. اما فواید بسیار مهم دیگری نیز برای این دانه آجیلی ذکرشده است. میزان اسیدهای چرب اشباع‌شده در آن بسیار پایین است. این محصول مملو از اسیدهای چرب اشباع‌نشده بوده و فیبر زیادی در خود دارد. حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بی‌نظیر فیتوسترول است. بادام همچنین حاوی پروتئین‌های گیاهی می‌باشد.

بادام‌ها دانه‌های خشکی هستند؛ که پیش از سخت شدن هسته‌شان از پوستشان جداشده و سپس مورداستفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که امروزه این نوع آجیل با عنوان مغز بادام روانه بازار می‌شود.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی
این آجیل به جلوگیری از آسیب به جداره‌های شرایین بدن کمک و از آن‌ها در برابر پلاک‌های خطرناک محافظت می‌کند. یکی دیگر از مزایای مصرف بادام درختی، محافظت از کلسترول خوب و سطوح مناسب فشارخون است. علاوه بر این بادام توانایی جلوگیری از اضافه‌وزن و چاقی را دارد. این سه فاکتور مرتبط با حملات قلبی و مغذی هستند.
حتماً به خواص آن برای قلب اشاره کنید. دو ترکیب شیمیایی طلایی بادام اسیدهای چرب غیراشباع (به‌اختصار MUFA، همان چربی خوب موجود در روغن‌زیتون) و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند. این چربی‎ها به سلامت قلب کمک نموده و از عوامل منجر بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کنند. این آجیل به‌طور ویژه‌ای فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدانی را که برای سلامت قلب بسیار مفید هستند در خود دارد. ترکیبات گیاهی موجود در پوست این آجیل همراه با ویتامین E آن سبب بهبود سلامت شرایین و کاهش التهاب می‌شود.

بهبود سلامت مغز
بادام اغلب به‌عنوان یکی از بهترین مواد مغذی برای مغز شناخته‌شده است. مواد مغذی بادام به‌نوعی منحصربه‌فرد هستند. این آجیل حاوی ریبوفلاوین و ال-کارنیتین است. این عناصر مغذی بر سلامت فعالیت عصبی و جلوگیری از زوال عقل تأثیرگذار هستند. بادام خطر ابتلا به التهاب عروق را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. التهاب عروق از عوامل ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر است. بنابراین مصرف منظم آن به بزرگ‌سالان و به‌ویژه سالمندان توصیه می‌شود.

حفظ سلامت و شادابی پوست
بادام منبع ویتامین E و دیگر آنتی‌اکسیدان‌هایی است که پوست را تغذیه نموده و علائم پیری را کاهش می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که بادام حاوی غلظت‌های بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های کاتچین، اپی‌کاتچین و فلاونول (ازجمله کورستین، کامپفرول و ایزورامنتین) است. این ترکیبات با سرطان و آسیب‌های پوستی ناشی از رژیم‌ غذایی نامناسب، آلودگی و اشعه UV خورشید مبارزه می‌کنند. چربی‌های خوب موجود در آن علاوه بر بهبود گردش خون، به آب‌رسانی به پوست و توانایی بهبود زخم‌ها کمک می‌کنند.

کنترل قند خون و جلوگیری از دیابت
از خواص.بادام.درختی اینکه سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است. این چربی‎ها کمتر کردن میزان قندی که در جریان خون آزاد می‌شود کمک می‌کند. این آجیل بر کنترل قند خون و جلوگیری از مقاومت بدن به انسولین تاثیر مثبتی دارد. علاوه بر آن خواص غذایی بادام شامل توانایی آن برای کاهش خطرات جانبی دیابت معمولی است. این خطرات جانبی شامل ناهنجاری در وزن، التهاب و سطوح تنش اکسیداتیو می‌باشد. تنش اکسیداتیو چیست؟ به پیروزی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن تنش اکسیداتیو گفته می‌شود.

کاهش وزن و جلوگیری از چاقی مفرط
حتی مطالعات نشان می‌دهند که از یک متابولیسم سالم پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، آن دسته از افرادی که اغلب بادام و سایر آجیل‌ها را مصرف می‌کنند وزن متعادل‌تر و نرخ چاقی کمتری در طول زمان نسبت به افرادی که آجیل مصرف نمی‌کنند دارند. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که در رژیم غذایی‌شان به‌صورت روزانه از بادام استفاده می‌کنند، احتمالاً کربوهیدرات کمتری مصرف کرده و وزن مناسب‌تری دارند.

بادام درختی برای لاغری
یکی از چیز هایی که افراد بسیار زیادی به دنبال آن هستند و دوست دارند که با روش های آسان تری به این هدف برسند، لاغری است. لاغر شدن یا لاغر ماندن یکی از هدف هایی است که بسیاری از ما آن را دنبال می کنیم و برایمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و دوست داریم که لاغر بمانیم و هیکلی ایده آل را برای خود نگه داریم. لاغر کردن در شرایط اضافه وزن نیز علاوه بر زیبایی در سلامت شما نیز می تواند تاثیر گذار باشد و به شما در این زمینه نیز کمک کند. بادام درختی یکی از خوراکی های متعددی است که می توانید با خوردن مقدار مناسب آن در روز، در یک دوره طولانی وزن خود را به مقدار زیادی کاهش دهید.

طبق پژوهشی که در مجله بین‌المللی چاقی منتشر شد، بادام می‌تواند به شما کمک کند تا اضافه وزن خود را کاهش دهید. محققان دریافتند افرادی که رژیم غذایی غنی از بادام دارند، از وزن کمتری نسبت به رژیم‌های پر کربوهیدرات با همان کالری را برخوردارند. بنابراین، بادام برای کاهش وزن بسیار مناسب است. از ریختن مقداری بادام روی سالادتان خودداری نکنید و بادام را به صبحانه خود اضافه نمایید.