امتیاز بدهید

محل نصب کولر گازی یکی از آیتم‌های مهم و تاثیرگذار در روند عملکرد این وسیله خنک کننده در محیط ساختمان است. نصب کولر گازی در بالکن، پشت بام و سقف مواردی است که در زمان تعیین جای مناسب نصب کولر گازی در اولویت بررسی قرار دارند.
انتخاب محل نصب کولر گازی برای افرادی که تمایل به راه اندازی این سیستم خنک کننده در فضای ساختمان طراحی شده را دارند گاهی به سختی‌های همراه است. از آنجایی که پس از خریداری کولر گازی حساس ترین و پر اهمیت ترین مرحله استفاده جای نصب کولر گازی بوده به مراتب باید توجه بیشتری به این امر شود.
میزان دقت افراد در انتخاب محل نصب کولر گازی بازدهی دستگاه بالای دستگاه و بهبود روند جریان هوای مطلوب در ساختمان را در بر دارد. آیتم‌های زیادی بر روی تعیین جای نصب کولر گازی تاثیر داشته که در این مطلب به مهمترین و تاثیرگذار ترین آنها برای راهنمایی بهتر اشاره خواهیم داشت.

بهترین مکان نصب پنل خارجی کولر گازی
وقتی کار به نصب کولر گازی می‌رسد، خیلی از افراد و حتی نصاب‌ها، تنها به پنل داخلی توجه می‌کنند و جاگیری مناسب و فضای مناسب نصب کمپرسور کولر گازی به طور کل فراموش می‌شود. در حالی که توجه نکردن به این فضا می‌تواند کولر سالم شما را در مدت کوتاهی مستهلک کرده یا بعضی از قطعات آن را از کار بیندازد. محل نصب کندانسور کولر گازی باید جادار باشد تا گردش هوا به خوبی انجام شود.

اگر این گردش انجام نشود، هوای گرمی که کولر از اتاق شما گرفته، در داخل آن می‌ماند و چرخه خنک‌کنندگی با مشکل مواجه می‌شود. پس به این موضوع توجه کنید، تا اتاق خنک باقی بماند. در هنگام نصب کولر گازی در بالکن یا پشت بام به فضای بیرون دقت کنید. اگر تابش آفتاب روی کمپرسور کولر گازی شدید است، بهتر است برای آن قسمت سایبان نصب کرده یا روی یونیت را بپوشانید. وقتی نور مستقیم آفتاب به یونیت نتابد، راندمان کار کندانسور دستگاه بالاتر می‌رود و همچنین مصرف برقش کاهش پیدا خواهد کرد.

استفاده از قفس کولر گازی یا سایبان
بهترین مکان برای نصب کمپرسور کولر گازی یا پنل خارجی کولر گازی چه در پشت بام یا تراس یا پشت پنجره، محلی است که از نور و گرمای آفتاب دورباشد. هر چه میزان سایه در محلی که کندانسور در آنجا قرار داده می شود، بیشتر باشد فشار کمتری به موتور کولر وارد می شود، به این دلیل که گرمای کمتری وارد موتور میشود. در نتیجه سعی کنید حتی اگر مجبور هستید کمپرسور کولر گازی را روی دیوار نصب کنید، سایبان کولر گازی را برای خنک کردن موتور تعبیه کنید. همچنین قفس کولر گازی به جابجایی هوا در اطراف کولر کمک میکند، ایده خوبی برای ایجاد فضای نگهدارنده کولر گازی است.

قفس کولر گازی به محفظه فلزی گفته می شود که روی زمین قرارداده می شود و یا روی دیوار خارجی نصب می شود. اگر پنل خارجی را روی پشت بام و زمین نصب می کنید استفاده از قفس کولر گازی برای فاصله گرفتن دستگاه از روی زمین و جلوگیری از فرسودگی و پوسیدگی کف آن بسیار موثر خوهد بود. همچنین از باران خوردگی و آسیب های کولر گازی زیر باران با همین کار ساده جلوگیری می کنید، در بیشتر مدل های این قفس ها سقف هم تعبیه شده است و خود به خود سایبان کولرگازی شما فراهم شده است.

برای توزیع صحیح گاز مبرد در کویل کولر گازی، تخلیه شدن آب تقطیر شده و چکه نکردن قسمت‌های مختلف کولر گازی باید کولر را در سطحی کاملا تراز و به درستی نصب نمایید برای اینکه پرتاب هوا و توزیع هوا به شکل مناسب انجام شود لازم است فاصله زمین تا پنل داخلی به درستی حفظ شود تا عمل سرمایش و گرمایش کولر گازی بطور صحیح صورت گیرد.

تفاوت اسپلیت با کولر گازی حتی در نصب این دو دستگاه نیز مشهود است. برای انتخاب بهترین محل نصب داکت اسپلیت ابتدا باید با توجه به سقف کاذب اقدام به طراحی کانال نمایید. و مناسب ترین نوع کانال را جهت کانال کشی برگزینید. در گام بعدی نیاز است شاسی فلزی دستگاه را نصب کرده و لوله‌های مسی را نیز بطور کامل نصب نمایید. حال نوبت به کندانسور و هواساز خواهد رسید که باید محیطی از جمله پشت بام و یا تراس را برای نصب انتخاب کنید.

اگر در خانه‌های آپارتمانی زندگی می‌کنید توجه داشته باشید که محلی مناسب را برای نصب کولر گازی انتخاب کنید تا بعدا هزینه‌های بالای تعمیر کولر گازی شما را اذیت نکند. گاهی اوقات سرو صدای کولر گازی سبب آلودگی صوتی خواهد شد از این جهت بهتر است هنگام انتخاب محل نصب کولر گازی دور از اتاق خواب باشد.