امتیاز بدهید

قلب هر خانه ای، آشپزخانه آن است و قلب هر آشپزخانه ای اجاق گاز آن است .

اجاق گاز از قطعات مختلفی تشکیل شده و از لوازم ضروری آشپزخانه شما است که برای شناخت و انتخاب بهتر ، جلوگیری از آسیب های احتمالی، لازم است که با قطعات اصلی آن در ادامه آشنا شوید.

  • پایه اجاق گاز

پایه اجاق گاز یکی از قطعات بزرگ اجاق است که در اولین نگاه به چشم میخورد. این پایه ها معمولا از جنس چدن هستند و به صورت پنجره ای قرار میگیرند. وظیفه پایه ها نگهداری ظروف روی اجاق گاز با فاصله استاندارد از شعله ها است.

پایه اجاق گاز

  • سر شعله

این قطعه عنصر گرمایشی اجاق را تامین میکند و انواع مختلف و توان حرارتی های متفاوت دارد. سر شعله ها معمولا در سه جنس چدنی ، برنجی و آلمینیومی یافت میشوند.

سر شعله

  • ولووم یا شیر

ولووم یا همان شیر اجاق گاز یکی دیگر از اجزای اجاق و قطعه ای پلاستیکی است . به صورت کلی وظیفه اصلی ولووم خاموش و روشن کردن اجاق گاز است اما وظایف دیگری هم دارد:

  1. ولووم ها از مهم ترین  قطعات برای خاموش و روشن کردن اجاق هستند.
  2. ولووم ها دارای قابلیت تنظیم حرارت شعله هستند.
  3. ولووم ها دارای قابلیت تنظیم مقدار حجم گاز ورودی  به اجاق هستند.
  4. از ولووم ها برای باز و بسته کردن گاز هم استفاده میکنند.

ولووم یا شیر

  •  ترانس جرقه زن

ترانس فندک اجاق گاز ، وسیله ای برای احتراق اجاق است و دارای قطعه ترانس جرقه زن است. ترانس جرقه زن ، با تولید برق فشار قوی، جرقه ایجاد میکند و وقتی ولووم اجاق را باز میکنید شعله روشن میشود. ترانس های جرقه زن به دو صورت عمل میکنند:

در برخی اجاق ها با باز شدن ولووم، جرقه در همه ی شعله ها روشن میشود

در برخی اجاق ها با باز شدن ولووم، جرقه فقط در همان شعله باز میشود.

ترانس جرقه زن

  • جعبه فندک

یکی از بخش های جعبه فندک ، فندک اجاق گاز است که شعله اجاق را بدون استفاده از کبریت روشن میکند و دارای دو نوع اتوماتیک و غیر اتوماتیک است . یکی دیگر از بخش ها سیم فندک است که وظیفه آن انتقال ولتاژ تولید شده به سر شعله ها، به کمک جعبه فندک، است.

جعبه فندک

  • میکروسوییج

یکی دیگر از بخش های جعبه فندک،  میکروسوییچ است. میکروسوییچ گونه ای از کلید است که با فشار فیزیکی کوچکی تحریک میشود و در اجاق گاز از اجزای بسیار کوچک است. وظیفه این قطعه قطع و وصل کردن جریان برق برای جرقه زدن فندک است. زمانی که نیاز به ایجاد جرقه از فندک است، میکروسوییچ جریان برق تولید و جرقه را به فندک میدهد.

میکروسوییج

  • ترموکوپل

ترموکوپل یک حسگر تشخیص و اندازه گیری دما است که در اجاق گاز نزدیک شعله چراغ پیلوت قرار گرفته و ایمنی اجاق را خصوصا وقتی گاز قطع میشود بالا میبرد. برق تولید شده توسط این قطعه از یک طرف ترموکوپل به انتهای ان میرسد و میدان مغناطیسی در ((بوبین)) ایجاد میکند و هسته بوبین را در حالت جذب میگذارد. زمانی که شعله خاموش میشود ترموکوپل جریان گاز را قطع میکند و از هدر رفتن گاز و انفجار جلوگیری میکند.

ترموکوپل

  • بوبین

بوبین قطعه کوچک دیگری در اجاق گاز است که متشکل از یک هسته فلزی دور تا دور سیم پیچی شده است. این قطعه به ترموکوپل وصل میشود و ایمنی اجاق را در دست میگیرند. بوبین در سه مدله ((مهره کلاسیک، آنتنی یا سوزنی، فیش دار)) بسته به نوع ترموکوپل عرضه میشود.

بوبین