امتیاز بدهید

خربزه یکی از بهترین میوه های تابستانی خوشمزه و پر فایده به شمار می رود که دارای ویتامین های A و B و C و کلسیم، پتاسیم، فسفر می باشد. خربزه نوعی ملون از خانواده کدوئیان است که رنگ آن زرد کمرنگ تا نارنجی با شکلی گرد یا دراز، بافتی نرم و آبدار با بویی خوش و شیرین است که بر سطح زمین رشد می کند. حفره مرکزی آن حاوی دانه های کوچک سفید است که حتی این دانه های سفید نیز پر خاصیت هستند.

خربزه در انواع مختلفی در جهان وجود دارد و به طورکلی، دو نوع خربزه خربزه امریکای شمالی و خربزه اروپایی در کشورهای غربی رایج است. خربزه آمریکای شمالی که سبز کمرنگ متمایل به زرد با گوشتی شیرین و آبدار است، در ایالات متحده رایج می باشد و خربزه اروپایی با پوستی سبز کمرنگ و شیاردار با خربزه امریکای شمالی تفاوت دارد.

خربزه و گرمک که در ایران انواع گوناگونی دارند از جمله میوه‌های تابستانی و دل‌خوشی‌های روزهای گرم آن است. میوه‌ای آبدار، خوشمزه و عمدتاً شیرین که به وفور در همه جای ایران وجود دارد و به راحتی قابل خوردن است. این میوه علاوه بر طعم و مزه خوب دارای خواص سلامتی فوق‌العاده‌ای است. دارای انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی فراوانی است که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

خربزه شکلی گرد و متمایل به بیضی دارد و به محض چاقو خوردن و باز شدن میوه، بو و عطر خاصی از آن استشمام می‌شود که نشان از رسیدن میوه است. همچنین دانه‌هایی در داخل خربزه وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را خشک و در آجیل استفاده کنید.

خواص خربزه برای سلامتی وابسته به ارزش غذایی غنی آن که شامل ویتامین‌های A، B، C و مواد معدنی به مانند منیزیم، سدیم و پتاسیم است. همچنین خربزه کلسترول صفر، سطح بالایی از ویتامین‌های B کمپلکس به مانند B1، B2، B5 و B6 است. در ادامه شاهد معرفی کامل ارزش غذایی خربزه خواهید بود.

کاهش وزن
خربزه زمستانی از میوه های فوق العاده کم کالری است و فیبر محلول موجود در آن با ایجاد ماده ژله ای در روده و کند کردن عمل هضم احساس سیری طولانی مدت به فرد می بخشد که تاثیر خوبی در کاهش مصرف روزانه کالری داشته و به کاهش وزن کمک می کند.
این میوه از نظر کربوهیدرات نیز در سطح پایینی قرار گرفته و مصرف آن برای افرادی که به هر دلیل میزان مصرف کربوهیدرات خود را کنترل می کنند مفید است.

دیابت و قند خون
خربزه زمستانی منبع خوب فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است، این دو آنتی اکسیدان از بدن در برابر آسیب های سلولی محافظت کرده و برای بیماران مبتلا به دیابت و بیماری قلبی مفید می باشند.
به گفته برخی منابع مصرف خربزه زمستانی به کاهش قند خون، تری گلیسیرید و انسولین در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند با این حال به دیابتی ها توصیه می شود قبل از افزودن هر گونه ماده غذایی جدید به برنامه غذایی خود حتما با پزشک خود مشورت کنند.

ویتامین ث
خربزه رسیده و تازه منبع خوبی برای دریافت ویتامین ث و اسکوربیک اسید است. ویتامین ث محلول در آب است و نقش مهمی در ترمیم بافت های بدن دارد همچنین به عنوان یک انتی اکسیدان می‌تواند رادیکال‌های ازاد در بدن را کاهش و از بروز مشکلات مخصوص به آن‌ها جلوگیری کند. خوردن یک فنجان از خربزه به شما ۶۵ میلی‌گرم ویتامین ث می‌بخشد که در مردان ۸۷ درصد و زنان ۷۲ درصد از نیاز روزانه آن‌ها را تامین می‌کند.

کاروتنوئید
کاروتنوئیدها رنگ‌دانه‌هایی به صورت نارنجی، زرد و قرمز هستند و توسط گیاهان تولید می شوند ؛ خوردن مقادیر کافی از کاروتنوئید ها به واسطه میوه‌های رنگی موجب افزایش سلامتی قلب، عروق و همچنین کاهش احتمال بروز سرطان مختلف می‌شود. دو کاروتنوئید مهم با عناوین لوتئین و زاکسانتین به طور اختصاصی در شبکه چشم فعالیت دارند و از بروز مشکلات بینایی توسط رادیکال‌های ازاد جلوگیری می‌کند.

اين ميوه براي سينه درد و سرماخوردگي بسيار مضر است و باعث تب هاي صفراوي مي شود. زياد خوردن آن هم توليد گرمي مي كند.
خوردن خربزه كال در كساني كه معده اي ضعيف دارند ممكن است توليد اسهال كند و خلط را افزايش دهد.
تقويت كننده مثانه و دفع كننده زخمهاي داخلي براي درمان كك و مك و لكهاي صورت، گوشت خربزه را له كنيد و روي صورت بماليد.

خربزه را به صورت نشسته و کامل می‌توانید در یخچال به دور از سرمای شدید نگهداری کنید؛ اما اگر خربزه را برش داده باشید می‌بایست به همراه دانه، روی آن را با پلاستیک و کیسه نایلونی بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید. البته بهترین نوع نگهداری برش دادن و قرار دادن آن در ظروف در بسته است.