امتیاز بدهید

علائم سوختن موتور جارو برقی علائمی هستند که هر کاربری باید با آنها آشنایی داشته باشند. عدم آشنایی با این علائم می تواند پیامدهای بدی برای شما و دستگاه شما داشته باشد.
علائم سوختگی موتور جارو برقی کاملا روشن هستند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. اما بهتر است همراه با شناخت این علائم نوع رفتار در این مواقع را نیز بدانید. با دیدن این علائم هرگز دستگاه را دوباره روشن نکنید بلکه به عیب یابی آن بپردازید و در صورت مسجل شدن سوختن موتور از تعمیرکار جارو برقی کمک بگیرید در صورتی هم که علائم تشدید شدند، دستگاه را برای تعمیرات به نمایندگی تعمیرات جارو برقی بسپارید.
جاروبرقی ها از خانه های ما خاک می گیرند و آنها را تمیز نگه می دارند. با این حال، اگر متوجه بوی سوختگی ناخوشایند از جاروبرقی در حین استفاده می شوید، خیلی سریع باید جاروبرقی را خاموش کنید تا دلیل این بو را بیابید. بوی سوختگی یکی از علائم سوختن موتور جاروبرقی است. البته بوی سوختن ممکن است نتیجه مشکلات مختلف، برخی جدی و برخی جزئی باشد.

گاهی اوقات، موتور جاروبرقی شما ممکن است به سادگی از کار بیفتد. این امر به چند دلیل اتفاق می افتد ، اما متداول ترین آنها استفاده بیش از حد از جاروبرقی یا استفاده از موتور قدیمی رو جاروبرقی می باشد. بوی حاصل از این مشکل شبیه به سوزاندن سیم یا پلاستیک ذوب شده است.

گرد وغبار
کار جاروبرقی شما یافتن و برداشتن گرد و غبار در اطراف خانه است. بنابراین موتور جاروبرقی ، چه قدیمی باشد و چه جدید ، ممکن است به مرور زمان گرد و غبار را درون خود جمع کند. همچنین این مشکل ممکن است به دلیل فیلتر مسدود شده رخ دهد.
تجمع گرد و غبار طبیعی است و به طور کلی مشکلی ایجاد نمی کند. اگر گرد و غبار بیش از حد انباشته شود ، ممکن است باعث خاموش شدن موتور شود و یکی از علائم سوختن موتور جاروبرقی است.

گرمای زیاد موتور جاروبرقی
اگر موتور جاروبرقی شما خیلی داغ می شود، احتمال دارد که به موتور آسیب برسد. همچنین به واسطه ی گرمای زیاد ممکن است موتور از کار بیوفتد. در این موارد پاک کردن و تمیز کردن داخل جاروبرقی خیلی مهم و مفید می باشد. اگر تهویه هوا برای موتور مسدود شده باشد، موتور جاروبرقی داغ می شود. یکی از مواردی که شاید در رابطه با بوی سوختگی بسیار زیاد شنیده می شود، کار کردن وسایل برقی برای مدت زمان طولانی می باشد. مثلا گفته می شود بیش تر از ۱۰ دقیقه از وسایل برقی مثل جاروبرقی استفاده نکنید تا موتور استراحت کند. البته این یک باور قدیمی می باشد. زیرا دستگاه های برقی امروزه خیلی پیشرفت کرده اند و بسیاری از نقص های قدیمی بر طرف شده اند. در اغلب جاروبرقی ها روی موتور، قطعه ای به نام ترموستات وجود دارد ، که اگر میزان حرارت جاروبرقی خیلی زیاد شود، موتور را خاموش می کند تا موتور خنک شود. بنابراین اگر حدود ۳۰ دقیقه از جاروبرقی استفاده کردید و ناگهان جاروبرقی خاموش شد، این موضوع کاملا طبیعی است، یعنی ترموستات وظیفه ی خود را به درستی انجام داده است. اما گاهی ترموستات حساس می شود و خراب می شود که در این صورت باید ترموستات را عوض کنید.

از کار افتادن ناگهانی
گاهی اوقات، ممکن است موتور به سادگی بسوزد و از کار بیوفتد. یکی از متداول ترین دلایل نیز به خاطر قدیمی شدن موتور در اثر استفاده ی زیاد از جاروبرقی می باشد که موتور فرسوده می شود و در نتیجه می سوزد. بوی حاصل از این مشکل مانند بوی سوختن پلاستیک می باشد. راه حل ممکن در این وضعیت این است که موتور باید توسط یک تکنسین متخصص بررسی شود و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض شود. همچنین ممکن است در بعضی موارد موتور خاموش شود و شما فکر کنید که موتور سوخته، اما این طور نیست، بلکه موتور فقط برای چند لحظه بیش از حد گرم شده و نیاز به خنک شدن دارد.

داغ شدن بیش از حد جاروبرقی
داغ شدن زیاد در جاروبرقی هم میتونه از دیگر علائم جاروبرقی سوخته باشد،که تاثیر مستقیمی بر موتور آن دارد و در خیلی از مواقع باعث از کار افتادن و سوختن موتور دستگاه می شود. برای رفع این مشکل جاروبرقی را همیشه تمیز نگه دارید زیرا اگر هوای لازم به موتور نرسد موتور جاروبرقی سریعاً داغ میکند و امکان سوختن آن بالا میرود.
اگر تایم زیادی جاروبرقی را روشن نگه می دارید و از آن کار می کشید ممکن است بوی سوختگی به مشامتان برسد پس بعد از دقایقی که با دستگاه کار کردید حدوداً یک ربع به آن استراحت دهید تا از رسیدن آسیب احتمالی به موتور جارو جلوگیری کنید.البته جاروبرقی های امروزی به وسیله قطعه‌ای به نام ترموستات هدایت می شوند این قطعه به شما اجازه نمی دهد که تایم طولانی دستگاه را روشن بگذارید

عملکرد جاروبرقی وابسته به کارکرد همزمان چندین مولفه است. در صورت احساس بوی سوختگی از دستگاه احتمالا بالایی وجود دارد که که عملکرد یکی از این اجزا، مختل شده باشد. به خصوص موتور جاروبرقی که حکم قلب این دستگاه را دارد. پیش از اقدام برای عوض نمودن موتور احتمالاتی چون پر شدن کیسه جاروبرقی و یا مسدود شدن فیلتر را مدنظر قرار دهید.
اگر جاروبرقی شما جز برند های معمولی است و کیفیت متوسطی دارد، با استفاده اصولی از این ابزار می توانید طول عمر آن را تا چندین سال افزایش دهید. در غیر این صورت بهترین و باکیفیت ترین مدل جاروبرقی نیز طی مدت زمان کوتاهی از بین می رود.