امتیاز بدهید

علت روشن نشدن مایکروویو

امروزه مایکروویو ها یکی از وسایل های ضروری در آشپزخانه ها محسوب می شوند. ماکروویو ها علاوه بر طبخ غذا، در گرم کردن غذا ها نیز به کمک ما می آیند. در صورت روشن نشدن ماکروویو بسیاری از کار های ما لنگ می ماند. روشن نشدن ماکروویو علت های مختلفی می تواند داشته باشد.

مشکلات نظیر روشن نشدن دستگاه نیز به حالات مختلفی خودش را نشان می‌دهد. برای مثال ممکن است پس از این که دستگاه را روشن می‌کنید، بر اثر فشار بر مدار، فیوز بپرد و برق کل خانه قطع شود.

 

از کار افتادن مایکروویو

 

خرابی ترموستات

ترموستات یک نوع سنسور حرارتی از جنس بی متال هاست ، بیمتال از دو ورقه فلز ناهمنجس میباشد که در صورت تغیرات دما با عوض شدن شکل باعث قطع شدن جریان برق و جلوگیری از آسیب به دستگاه تعبیه شده است.

اگر دما تغییر کند شکل آن دچار تغییر می شود و هنگامی که دمای ماکروفر بالا برود ترموستات خراب شده و منجر به روشن نشدن ماکروفر می شود که برای تعمیر باید توسط کارشناس بررسی بشود.

خرابی درب

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود مایکروویو یا مایکروفر شما روشن نشود، بخاطر وجود ایراد در قفل درب می باشد. قفل درب از دو بخش تشکیل شده یکی میکرو سوئیچ و یکی قلاب. قلاب از درب بیرون زده و در نگهدارنده ی سوئیچ درب قرار دارد که به قاب ماکروویو سوار شده است.

خرابی دکمه پاور

خراب بودن دکمه پاور نیز از جمله ایرادهای رایجی است که مانع رسیدن جریان برق به قطعات داخلی مایکروفر می‌شود. در واقع این دکمه پاور است که دستور برقراری جریان در دستگاه شما را صادر می‌کند. از این رو باید چک کنید تا هم از نظر فیزیکی سالم باشد و هم اتصالات داخلی آن ایرادی نداشته باشند.

خرابی برد

برد اصلی مایکروفر را می‌توان یکی از اصلی‌ترین قطعات در این دستگاه نامید زیرا، برد مایکروفر عامل اصلی کارکرد این دستگاه است و تمام قطعات برای کارکرد خود باید از این قطعه فرمان بگیرند. در صورتی که برد اصلی دستگاه شما خراب شده باشد، دیگر فرمان به سایر قطعات ارسال نمی‌شود و در نتیجه ممکن است مایکروفر روشن نشود

خرابی دیور

دیود در مایکروفر با افزایش ولتاژ، انرژی مورد نیاز مگنترون را برای گرم کردن غذا فراهم می‌کند. اگر دیود سالم نباشد مگنترون ولتاژ کافی برای گرم کردن را دریافت نمی‌کند و سبب از کار افتادن ماکروفر می‌شود.

مشکل خازن

خازن ولتاژ خروجی را دو برابر می‌کند. اگر خازن سوخته باشد کل مدارهای ولتاژ عمل نمی‌کنند و مایکروویو گرم نمی‌شود. برای تشخیص آسیب خازن‌ها باید از خازن‌سنج استفاده شود. بهتر است این کار به تعمیرکار متخصص ماکروفر و سولاردم سپرده شود.

خرابی صفحه نمایشگر

این موضوع نیز گاها می‌تواند باعث روشن نشدن ماکروفر شود. پنل نمایشگر، در واقع شامل صفحه display و دکمه‌هایی که به کمک آن دستورات لازم پخت را به آن می‌دهید می‌باشد. بنابراین اگر این قطعه از دستگاه دچار مشکل شده باشد، ممکن است دستوراتی که قصد دارید به دستگاه بدهید، به ثمر ننشیند.

 

از کار افتادن مایکروویو

 

خرابی مگنترون

در حقیقت، مگنترون، لامپی است که انرژی برق را از مدار دریافت کرده و امواج مایکرو را تولید و ساطع می‌کند. بنابراین، اگر با خرابی در این قطعه رو به رو شوید، طبیعی است که هیچ موجی به غذای درون دستگاه تابیده نشده و هیچ پختی نیز صورت نمی‌گیرد و به شکل ساده‌تر، می‌توان گفت که اصلا دستگاه روشن نمی‌شود.

خرابی تهویه

به وضوح در بسیاری از موارد بخصوص در قرار دادن مایکروفر و و سولاردام توی کابینت مشاهده شده فضای کافی برای تهویه هوای گرم داخل دستگاه بوسیله فن تعبیه نشده است در این حالت فن، ترموستات و مگنترون سالم هستند ولی بخاطر حبس هوای گرم مایکروویو روشن نمی شود.

این موارد البته به خاطر کیفیت بد این دستگاه‌ها نمی‌باشد بلکه اصلی ترین علت آن، استفاده نادرست و نواسانات موجود در برق شهری است. که توصیه می‌شود حتما دستگاه خود را به شکل مستقیم به برق وصل نکنید و از یک محافظ برق استفاده نمایید.