امتیاز بدهید

علت های داغ شدن جاروبرقی چیست؟

جاروبرقی از مهمترین وسایل برقی مهم در خانه به شمار می آید که به واسطه یکسری از قطعات مکانیکی و الکترونیکی کار می کند. از اصلی ترین قطعات جاروبرقی موتور آن است که تمامی قدرت و توان جاروبرقی به آن بستگی دارد. البته خود موتور نیز برای اینکه خوب کار کند به سایر قطعات وابسته می باشد. گاهی ممکن است در هنگام استفاده از جاروبرقی با لمس کردن یا بوی حرارت آن به این نکته پی برده باشید که جاروبرقی بسیار داغ شده است.

جاروبرقی دستگاه پر‌مصرفی است که انرژی فراوانی نیاز دارد. احتمالاً شما نیز هنگام کار کردن با آن و جارو کشیدن خانه با داغ شدن غیر‌طبیعی دستگاه مواجه شده‌اید. علت داغ شدن جاروبرقی به عوامل گوناگونی بستگی دارد که آگاهی از آن، جلوی آسیب‌های پر‌هزینه به موتور جاروبرقی را خواهد گرفت.

 

بررسی علت داغ شدن جاروبرقی

 

بسته شدن مسیر لوله

گاهی اوقات بسته شدن مسیر لوله جاروبرقی می‌توانند دلیل داغ شدن موتور آن شود. چراکه با مسدود شدن مسیر لوله‌ها، مکش جاروبرقی کم می‌شود. این کم شدن مکش سبب وارد شدن بار بیشتر به موتور آن خواهد شد.

پر شدن کیسه زباله

خیلی از جارو برقی ها دارای فیلتر هایی هستند که ممکن است با گرد و خاک مسدود شوند. اگر فیلتر هوا کثیف باشد و یا تبادل هوا با بیرون برای موتور به خوبی انجام نشود موتور خیلی زود داغ می شود. همچنین اگر کیسه زباله جارو برقی پر باشد باعث فشار زیادی به موتور می شود.

خرابی فن

یکی از موارد اصلی که در هنگام داغ شدن جاروبرقی باید بررسی کرد، فن موتور جاروبرقی است. خراب شدن فن جاروبرقی ربطی به مدل و نوع دستگاه ندارد. برای بررسی این علت درب جاروبرقی را باز کرده و آن را روشن کنید. سپس بررسی کنید که آیا فن کار می کند یا خیر.

خرابی موتور

اگر موتور جاروبرقی خراب شود، به‌سرعت از کار می‌افتد تا آسیب چندانی نبیند. شایع‌ترین و اصلی‌ترین دلیل خراب شدن موتور جاروبرقی، گرم‌شدن بیش‌ازحد آن است. معمولا موتور جاروبرقی از فیلتر هوا، برای خنک کردن خود استفاده می‌کند. اما گاهی اوقات ممکن است به دلیل کمبود جریان هوا خنک نشود.

جلوگیری از پر شدن کیسه

تمیز کردن جاروبرقی یکی از آن مواردی است که باید برنامه‌ای منظمی برای آن داشته باشید. البته بعضی از مدل‌های جاروبرقی سامسونگ کیسه‌هایی یک بار مصرف دارند که می‌توانید پس از استفاده آن‌ها را دور بندازید.

خرابی ترموستات

ترموستات یکی از قطعاتی است که در جاروبرقی برای جلوگیری از بالا رفتن دمای موتور و داغ شدن بیش از حد دستگاه تعبیه شده است. اگر این قطعه سالم باشد، پس از بالا رفتن دمای جاروبرقی، فرمان خاموش شدن موتور و دستگاه را صادر می نماید. یکی از دلایل داغ شدن جاروبرقی مربوط به معیوب بودن این ترموستات است.

خرابی برد

سوختن برد میتواند از عوامل تاثیرگذار بر داغ شدن جاروبرقی باشد. در این حالت ترموستات کار خود را انجام می دهد ولی برد اطلاعات را به موتور انتقل نمی دهد و جارو برقی در زمان مناسب خاموش نمی شود. در این وضعیت به تعمیرکار حرفه ای جاروبرقی مراجعه کنید.

نیم سوزشدن موتور

گاهی ممکن است بین حلقه اتصال این سیم پیچ ها اتصالی ایجاد شده باشد. این امر باعث می شود مسیر جریان الکتریکی کوتاه تر شود در نتیجه میدان مغناطیسی مناسب برای گردش موتور به وجود نمی آید. این مورد یکی از مهم ترین دلایل داغ شدن جاروبرقی به شمار می آید.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اولین کاری که باید در زمان داغ شدن جاروبرقی انجام دهید این است که سریع آن را خاموش کنید تا آسیبی به اجزای آن وارد نشود.

داغ شدن جاروبرقی ممکن ‌است به دلایل بسیاری از جمله خرابی فن موتور، بروز عیب در قطعاتی مانند ترموستات و برد یا نیم‌سوز شدن موتور رخ دهد.

بروز این مشکل عوامل متعددی دارد که در این مقاله یکسری از این مشکلات آورده شده است. در صورت بررسی و رفع آن می توانید به متخصصین این حرفه مراجعه کنید تا مشکل شما را برطرف کنند.